Glas bestaat in alle kleuren van de regenboog.

De meeste ramen zijn doorzichtig
Je hebt bruine, blauwe, groene, rode ,gele en eigenlijk alle kleuren glas.

Kijk maar eens bij action of xenos naar de waxinelichthouders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteindelijk bestaan alle dingen uit alle kleuren van de regenboog. Er word alleen niet alles teruggekaatst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het glas wat gekleurd is, daar is kleurstof aan toegevoegd. Glas op zich heeft geen kleur.
Van zichzelf is glas vrijwel kleurloos maar het kan met pigmenten wel gekleurd worden.

Zie ook:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Glas is vrijwel doorzicht voor zichtbaar licht en heeft dus niet echt een kleur als zodanig. Echter door reflectie en (interne)berekening van licht kan het zijn het een beetje 'opkleurt'.

Als glas een kleur heeft dan komt dit door speciaal toegevoegde metaaloxides of verontreinigingen.
Een kleine beetje ijzeroxide geeft de groenige kleur die soms ziet. De toevoeging van kobalt oxide maakt het diep blauw, seleen componenten maken het rood, etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daan, even een subvraagje. Ik vroeg me af, hebben materialen eigenlijk zelf wel kleuren?
Hele goeie vraag!

Ongetwijfeld weet je dat glas verkrijgbaar is in elk mogelijk kleur. Je hoeft alleen maar een tintje aan het gesmolten glas toe te voegen, en je hebt gekleurd glas.
Maar ik denk dat je vraag gericht is op het klassieke doorzichtige glas.

Kleur is een relatief eenvoudig fenomeen.
Zoals je weet bestaat het licht (met name zonlicht) uit meerdere kleuren, oftewel licht van verschillende golflengtes. Iedere kleur heeft een andere golflengte. Dat zijn, letterlijk en figuurlijk, alle kleuren van de regenboog, dat kan je zien in een regenboog of als je licht breekt met een prisma.
Als het licht neerkomt op een bepaald voorwerp, dan wordt het licht van bepaalde golflengtes geabsorbeerd door het voorwerp, terwijl andere golflengtes worden juist weerkaatst. Het licht van de golflengtes dat weerkaats wordt is wat wij zien, en dat is dus de kleur die wij van het voorwerp zien.

Nou, glas wat helemaal doorzichtig is, heeft een chemische samenstelling (voornamelijk silica en enkele andere mineralen of zouten) en een amorfe moleculaire structuur die de eigenschap heeft dat vrijwel al het licht doorlaat.
Ik zeg "vrijwel" omdat glas tóch een heel klein beetje licht absorbeert, en hoe dikker het glas hoe makkelijker dit effect zichtbaar is. Als het glas dik genoeg is, zie je toch een groen-blauw tintje. Dat is dus de kleur van hoogtransparant glas gemaakt op basis van silica.

Andere soorten glas zoals je deze gebruikt in optische apparaten (lenzen voor fotografie, telescopen, enz.) kunnen ook van andere materialen worden vervaardigd (b.v. flourite), en dan hebben deze ook een ander tintje, ook al is het de bedoeling van de fabrikant dat ze zo transparant mogelijk blijven.