Hoe werkt de lucifer na het toileteren?ZIE UITLEG

Na het toileteren kun je een lucifer afstrijken tegen de stank. Wat gebeurd er dan precies met de stank? En werkt een aansteker dan ook?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.9K

Het beste antwoord

Met de stank gebeurd niks, die is er nog gewoon ;-)
Alleen stinkt de lucifer nog meer dus dat maskeerd de stank.

Info van de link hieronder:

'De brandende lucifer stinkt zelf zo hard, dat je de wc-geur niet meer ruikt', schrijft Johan van den Berg, chemicus in Amsterdam. 'Bij het afstrijken van de lucifer komt fosforoxide vrij. Dat is zo scherp dat je maar één lucifer nodig hebt om de wc-geur in het niet te laten verdwijnen. De lucifer maskeert dus de stank. De typische wc-stank wordt veroorzaakt door diwaterstofsulfide in onze uitwerpselen. Dat is een stof die je niet makkelijk kunt afbreken. Maskeren van de stank is daarom een betere strategie. Dat doen ook toiletverfrisserfabrikanten.'

Toegevoegd na 54 minuten:
Owja, een aansteker werkt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Datgene wat zo onfris ruikt zijn uiterst brandbare verbindingen, voornamelijk waterstofsulfide (H2S).

Luciferkoppen bevatten veel zwavel. Dat wordt tijdens het ontbranden omgezet in zwaveldioxide. Dit gas heeft een bijzonder scherpe en penetrante geur waar de neus erg gevoelig voor is. Onze reuk wordt er zelfs gedeeltelijk door verdoofd. En dat laatste zou best eens kunnen verklaren waarom we het idee hebben dat de poepgeur afzwakt als we een lucifer afstrijken. We nemen onze neus in feite bij de neus
itsme
14 jaar geleden
Deze vraag is een tijdje geleden ook al gesteld en dit was volgens de vraagsteller het beste antwoord:

Bij het afstrijken van een lucifer komt fosforoxide vrij. dat reageert zeer snel met de zwavel (H2S) in de lucht, die het grootste bestanddeel van de stank vormt. Weg zwavel, weg stank!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
Ja die vraag heb ik ook nog eerst opgeroepen, maar die antwoorden destijds klopten allemaal niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O? Klopt dat beste antwoord niet? Volgens mij wel ....