Wat zijn de gevolgen van het conflict in kosovo (kosovo-oorlog) voor de bevolking?

een eenvoudige uitleg met bron

Dank u wel

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Tijdens de tweede oorlog in Kosovo zijn op grote schaal moslimvrouwen verkracht door Servische soldaten. Veel vrouwen zijn door beide oorlogen weduwe geworden en werden gedwongen zelf het hand boven het hoofd te houden hun bestaan weer op te kunnen bouwen na het einde van de oorlog.

Veel kinderen hebben verschrikkelijke dingen meegemaakt in het conflict in voormalig Joegoslavië. Veel kinderen leven nu nog in slechte omstandigheden als gevolg van oorlog en armoede. Ook zijn veel kinderen een familielid kwijtgeraakt in de oorlog.
fremar
11 jaar geleden
Eigenlijk is er geen eenvoudige uitleg te geven over dit conflict. Wederzijdse onderdrukking en discriminatie tussen de Serviers en de Albanezen heeft uiteindelijk de vlam in de pan doen slaan.

Door de strijd tussen Serviërs en Albanezen is een groot deel van de Servische bevolking op de vlucht geslagen en in het buitenland gaan wonen. Behalve de Serviërs zijn ook de Roma (de 3e groep in Kosovo) verjaagd nadat eerst al hun bezittingen zijn afgenomen en hun huizen zijn platgebrand.
Voor veel mensen is terugkeren naar Kosovo nog steeds geen optie.