op Discovery is het programma "How its made" daar zie je hoe iets gemaakt wordt, door machines meestal. Maar hoe worden die machinies gemaakt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Door werklieden die andere machines gebruiken. Vrij evident...

Toegevoegd na 45 seconden:
En zo gaat de cirkel rond tot we in het verre verleden bij de eerste stenen gereedschappen aankomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door werktuigbouwers.
Die kunnen met hun kennis van machines precies op maat apparaten maken die precies doen wat de ontwerper van het eindproduct bedacht heeft. Zeep in een blistertje gieten, of figuurtjes maken in de boterhamworst, of een pomp om olie sneller uit de grond te krijgen, een tandpastatubevuller- en sluiter, of een robotarm die precies de metalen delen van een auto spuit en de rest overslaat....

Eigenlijk is het een soort 'meccano voor gevorderden' ;-)
(Maar laat het mijn man niet horen hoor, die heeft er verrekte hard voor moeten studeren :lol:)

De machine wordt ontworopen op de tekentafel (tegenwoordig computer) (werktuigbouwkundig tekenaar), waarna de technische jongens (werktuigbouwers) hem met de blote handjes (en een boel gereedschap) in elkaar gaan zetten, zoals een lego-voorbeeld maar dan lastiger. Vaak moeten ook alle onderdelen apart per stuk ontworpen en gemaakt worden. Al met al komt er nog best wat kijken bij het ontwerpen van een machine.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een andere aflevering van "How it's made" :-)