Hoe weten ze dat oerbewoners gelukkig waren?

Tja... Hebben ze soms een tijdmachine gebouwd en een oerbewoner hiernaartoe gehaald? Kan toch niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Wie zegt dat oerbewoners gelukkig waren?

Er zijn verschillende manieren waarop bepaald wordt hoe oerbewoners leefden. Ten eerste door opgravingen en tekeningen in grotten en dergelijke. Ten tweede door studies van antropologen bij stammen die volledig van de rest van de wereld afgesloten zijn geweest. Op basis hiervan wordt een beeld geschetst van hoe het leven in die tijd moet zijn geweest.

Meestal is dat niet een al te positief beeld. Zorgen over voldoende eten, ziektes, parasieten en grote roofdieren geven het idee dat het leven van een oerbewoner in elk geval niet altijd fijn is geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik denk, dat ze, door hun eigen cultuur en gewoontes, net zo gelukkig of ongelukkig waren als elke bevolkingsgroep.
Voordat Amerika door de Vikings en in veel sterkere mate door de WestEuropeanen ontdekt werd, leefden de indianen in hun stammen in vree en onmin met hun mede-stammen, en de aboriginals in Australië met hun droomduiding waren beslist heel vredig in hun wereld.
Pas als je niet meer mag zijn wie je bent, kom je erachter dat je ongelukkig bent.

In de boeken van Jean Auel kom je, denk ik, het meeste in de buurt van de denkwijzen van de Neanderthalers en hun tijdgenoten. En ook daarin blijkt, dat ze net zulke emoties lijken te hebben als wij allemaal.

Mensen blijven mensen, waar of in welke tijd ze ook leven.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk omdat het leven toen iets simpeler was, geen computers, telefoons, werkende vrouwen. Als ze een vrouw wilden veroveren sloegen ze haar knock out met een knots en ze was van hem ;) Logisch dat ze gelukkiger waren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrouwen ook ? :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist de vrouwen toch,je kunt zo merken dat Vember goed in de oertijd zou passen met zijn knots.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zijn knots???? die is er 34 jaar geleden toch echt afgevallen hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry,Vember heb te laat gezien,dat je van het "zwakke"geslacht was! Maar je hebt er wel 1 gehad? Misschien in aamleg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind het wel knap dat jij aan een paar woordjes kan oordelen dat ik een man zou zijn... enne jij mag ons het zwakke geslacht noemen hoor, baar jij maar eens een kind uit je pieltje :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lichaamsdelen,die jij pieltje(s) noemt zijn niet gemaakt om kinderen te baren,maar om de vrouw in staat te stellen er één ter wereld te brengen.Ik vond jouw antwoord nogal macho overkomen,vandaar en daarbij heb ik toch netjes mijn excuus aangeboden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
macho :D voel me bijna vereerd ;)
We weten niet of oerbewoners gelukkig waren/zijn... Er is geen enkele oerbewoner om het aan te vragen...

Nee er is nog nooit een oerbewoner met een tijdmachine hier gehaald, eerder andersom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zouden ze niet gelukkig zijn geweest. Zij allen leefde allemaal in dezelfde omstandigheden.
Wat voor ons nu primitief lijkt was voor hun gewoon.
In hun tijd zullen er gelukkige en ongelukkige mensen zijn geweest net als in onze tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zijn nooit gelukkig, behalve als ze een vijand de kop hebben afgehakt, met de dochter van de buren hebben geslapen of een schat hebben 'gevonden'. Het leven was vroeger te zwaar om gelukkig te kunnen zijn. Om 's avonds te eten moest je de gehele dag jagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oerbewoners zijn al een slordige 150.000 jaar de pijp uit.

Dus je kan niet zeggen dat ze gelukkig waren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is een geluks gevoel dat onstaan is in de moderne mens.Volgens mij waren de mensen zo lang geleden zo primitief dat er nog geen geluks gevoel bestond.Wel een gevoel van welbehagen zoals bij een kat die in de zon ligt te soezen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder mens heeft zijn momenten van gelukkig zijn, zelfs in de meest barre omstandigheden vinden ze kleine dingetjes om gelukkig van te zijn.

We weten natuurlijk niets echt 100% zeker.

Als mensen ongelukkig zijn is dat niet goed voor hun voortplanting, ze slaan mekaar eerder de kop in. Als ze allemaal zo ongelukkig waren geweest zou de mensheid wellicht helemaal niet bestaan hebben, er bleven toch al niet zoveel kinderen leven, als er dan ook nog weinig waren.

Toegevoegd na 5 minuten:
de tekst van het plaatje: "Het zijn niet alleen de omstandigheden die bepalen hoe jij je voelt."

Hoef je niet te turen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt best een soort schatting doen naar het Gelukkig zijn patroon van een oerbewoner. *gevraagd aan mijn collega "archeoloog"* maar dat moet je aflezen naar de omstandigheden zoals was er genoeg voedsel werden ze vaak ziek? en dat in een bepaalde stam. als je dat uit kunt zoeken kun je zo'n schatting doen. maarja moet je wel eerst zoiets vinden. en veel... geloof me dat is me wel een werk...