hoever reikt het licht van een gemiddelde tuinfakkel op oliebasis in het veld 'snachts? (in afstand)

Het gaat hierbij om een open grasveld. Ik moet een afstand overbruggen van +- 80 meter waarbij ik dus moet weten om de hoeveel meter ik een fakkel neer moet zetten om een zo goed mogelijk verlicht pad te krijgen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Het licht reikt in principe oneindig ver, tenzij het door mist of iets dergelijks wordt "onderschept".
Het doet er niet toe of het een tuinfakkel is, of een brandende lucifer.
De reden dat je het niet oneindig ver kunt zien(!) is dat het licht over steeds groter oppervlak wordt verspreidt, zodat de intensiteit te gering wordt om met het blote oog te zien.
Bij sterren heb je hetzelfde effect. Met een telescoop (met een grote pupil dus) zie je veel zwakkere sterren, die je met het blote oog niet kunt zien.
Reddie
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
De vraagsteller Ohjajoh2015 wil waarschijnlijk liever een praktisch antwoord dan een theoretisch antwoord!
Reddie
9 jaar geleden
@Antoni, hij vraagt hoe ver het licht reikt. Niet hoe ver je het kunt zien.
Dus geef ik daar antwoord op.
Antoni
9 jaar geleden
Dat begrijp ik, maar uit de toelichting wordt duidelijk dat de vraagsteller "moet weten om de hoeveel meter [hij] een fakkel neer moet zetten om een zo goed mogelijk verlicht pad te krijgen", dus het gaat wel om het kunnen zien van het licht.