hoe kan ik zuur van zout scheiden?

Ik heb bijvoorbeeld appelzuur of citroenzuur opgelost in water met een bepaalde concentratie zout.
Nu wil ik het zuur van het zou scheiden, welke methode kan ik dan het best toepassen?
Het water van beiden scheiden is niet moeilijk, dat kan ingedampt worden.
Maar hoe ik het zuur van het zout kan scheiden, daar kom ik niet achter.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Verhitten is wel degelijk een bruikbare methode. Zouten hebben doorgaans een (veel) hoger smelt- en kookpunt dan zuren. Dus je gaat eenvoudigweg verhitten tot alles verdampt is, behalve het zout dat je had.
Eventueel zou je de afgestookte dampen kunnen opvangen. Het hangt af van de temperatuur waarbij het zuur ontleedt, of je het zuur weer terug kunt krijgen; maar met zuren als HCl (zoutzuur) en HI (waterstofjodide) zou het wel kunnen; met citroenzuur of appelzuur denk ik dat je onder lage druk moet destilleren (dan blijft het kookpunt lager, en ontleedt je zuur minder snel). Dus het lijkt me zeker te kunnen, al heb je waarschijnlijk een niet zo eenvoudige installatie nodig (zeker als je die stoffen niet in het milieu wilt laten ontsnappen). Zie de bron!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je het zuur wilt scheiden van het zout, voeg je een base toe, die met dat betreffende zuur reageert tot een onoplosbaar zout.

Het zuur verdwijnt dan uit de oplossing omdat het samen met de base een zout vormt dat neerslaat op de bodem van de reactor.

Heb je een vloeistof waarin zich zwavelzuur en keukenzout bevindt en je voegt calciumhydroxide toe, dan vormt zich het onoplosbare calciumsulfaat, dat neerslaat.
Het keukenzout blijft gewoon in oplossing.
Edraket
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2 mogelijkheden:
1. Je verwijderd het calciumsulfaat en lost het weer op in water, niet makkelijk, wel mogelijk.
2. Je zoekt een stof die je kunt toevoegen waardoor juist de zoutionen neerslaan. Die verwijderd je dan, bijv. m.b.v. filtratie, en je houdt het zuur in oplossing over.
Edraket
9 jaar geleden
Bedankt, HB
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
geen idee waarom die min er staat (plus van mij) maar het antwoord op de gestelde vraag, niks mis met!en zie mijn alternatieve antwoord.