Hoe bereken je het gehalte azijnzuur?

Voor het vak scheikunde moeten we het gehalte aan azijnzuur in huishoudazijn bepalen. Hiervoor hebben we 10,0 ml azijn in een maatkolf van 100,0 ml met water gedaan, en hiervan hebben we weer 10,0 ml in een erlenmeyer gedaan. Als indicator gebruikten we fenolftaline. Toen hebben we 4,75 g/L NaOH in een buret gedaan en getitreerd tot de kleur paars werd. Hoe bereken ik nu het gehalte azijnzuur?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
16.4K

Antwoorden (2)

Met die 4,75 gram NaOH neutraliseer je alle azijnzuurmoleculen.
deel je 4,75 door het molecuulgewicht van NaOH dan weet je hoeveel grammol NaOH daarvoor nodig was.
Het molecuulgewicht van NaOH is 40
Er was dus 4,75/40=0,11875 grammol nodig.

In een grammol van een willekeurige stof zitten evenveel moleculen.

Omdat azijnzuur ook eenwaardig is, zat dus ook 0,11875 grammol azijnzuur in de oplossing in de erlenmeyer.
Het molecuulgewicht van azijnzuur is 60
Dus er zat 0,11875x60=7,125 gram azijnzuur in 10 ml.
Het gehalte aan azijnzuur 7,125x100/10=71,25%

Maar omdat we de huishoudazijn met 10 hebben verdund, door 10 ml in 100 ml water te doen, zou de concentratie 10x zo hoog moeten zijn.

Dat kan niet, de concentratie kan geen 712,5% zijn. Die moet kleiner zijn dan 100%
Ik heb dus een fout gemaakt of de opgave is fout.
Ik denk het laatste.

Ik ben benieuwd naar het juiste antwoord van deze opgave.
Plaats als je het antwoord weet van de leraar, een reactie aub.
Edraket
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij zit je fout 'm in het feit dat je er van uitgaat dat er 4,75 gram NaOH is getitreerd, maar dat is gewoon de concentratie van de gebruikte oplossing.
Reken eerst de concentratie van natriumhydroxide om naar normaliteit. Als je opzoekt wat de molaire massa van natriumhydroxide is kan je de concentratie 4,75 g/L delen door die molaire massa om de molariteit te bekomen. En voor natriumhydroxide is dat gelijk aan de normaliteit.

Het getitreerd volume (dat ik niet in je vraag terugvindt) vermenigvuldig je met deze normaliteit om te weten hoeveel natriumhydroxide er reageerde. Waarschijnlijk vermenigvuldig je dan een aantal milliliter met die normaliteit wat x aantal milliequivalenten als resultaat zal geven. Dat is handig, want dan kan je meteen delen door die 10 milliliter (de 'milli's ' delen elkaar dan weg) en je bekomt de normaliteit van de azijnoplossing die je hebt gemaakt. Je hebt dat 10 keer verdund dus mag je dat vermenigvuldigen met 10 om de normaliteit van azijnzuur in de huishoudazijn te bepalen. Dan is het nog een kwestie van ook de molaire massa van azijnzuur erbij te halen en te vermenigvuldigen met de molariteit (ook in het geval van azijnzuur gelijk aan de normaliteit) om het resultaat in g/L te verkrijgen. Wordt het gehalte in % gevraagd? Dat is g/L delen door 10.

Ik ga de hele berekening hier niet geven om je de fun niet te ontnemen van het zelf te proberen. Maar als je bijvoorbeeld 10 ml van die natriumhydroxideoplossing zou nodig hebben om het equivalentiepunt te bereiken kom ik uit op zo'n 7% azijnzuur.