Bij scheikunde en biologie. Je hebt namelijk te maken met moleculen en een reactievergelijking waarmee het proces is te beschrijven. Maar ook bij biologie wordt het natuurlijk behandeld omdat het te maken heeft met planten en bomen die CO2 dus omzetten in O2 (o.a.).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha,
Het process fotosynthese hoort bij biologie. Het is een process wat niet chemisch nagedaan kan worden, omdat allerlei levende structuren erbij betrokken zijn.

Delen van de reacties vallen onder scheikunde en natuurkunde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschijnsel zelf hoort thuis in de biologie (hoe werken/leven planten en welke delen van de plant zijn daar bij betrokken), en wat er op moleculair niveau precies gebeurt, hoe de stoffen worden omgezet en dergelijke zijn zeer ingewikkelde chemische processen die onder scheikunde zouden vallen. En hoe verleidelijk de naam van het vak ook klinkt, natúúrkunde is het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een voorbeeld van overlapping van de beide discipline's Biologie en Scheikunde. Omdat fotosynthese voorkomt bij levende materie wordt het bestudeerd door biologen, maar in wezen is het een scheikundig proces.
Op dit soort terreinen is het voor een bioloog noodzakelijk om kennis te hebben van scheikunde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fotosynthese is een scheikundig proces maar wordt meestal in de biologieles behandeld omdat het uniek is voor planten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hoort bij biologie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gevalletje BIOCHEMIE, lijkt me.

Toegevoegd na 7 minuten:
Dat is een samentrekking tussen scheikunde en biologie.
Biochemie is een apart vak en wat anders dan organische scheikunde, tegenwoordig ook wel koolstofchemie genoemd.
Dus is biochemie HET vakgebied waarin dit soort processen thuis hoort, daarbij zitten dan ook de fysische aspecten, zoals het soort fotonen wat optimaal is voor fotosynthese.
Omdat biochemie de complexiteit van dit soort processen integraal benadert, wordt fotosynthese ook niet meer in de klassieke vakken opgedeeld.
Eist men een keuze uit de drie genoemde vakken , dan zou ik biologie noemen, stomweg omdat bij normale natuur-en scheikunde fotosynthese niet behandeld wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
biologie planten maar het is een scheikundig project
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig dat iedereen een onderscheid probeert te maken tussen deze vakgebieden, maar laten we vooropstellen dat alle biologie onmogelijk te verklaren zou zijn zonder de scheikunde, en dat alle scheikunde onmogelijk te verklaren zou zijn zonder de natuurkunde.

Op school leer je over de fotosynthese tijdens de biologie-les, maar het proces heeft tevens een scheikundige (denk aan de reactievergelijking) en natuurkundige (denk bijvoorbeeld aan de elektronen-shifts die een belangrijke rol spelen) benadering nodig om volledig verklaard te kunnen worden.