Een magneet bestaat uit Magnetiet, een stollingsgesteente. Toen dit langzaam stolde gingen alle atomen in het materiaal zich vormen naar het aardmagnetisch veld. Toen het gesteente eenmaal uitgehard was, kreeg dat een magnetisch veld dat alleen ijzer aantrekt of een spoel die onder stroom staat en óók een magnetisch veld genereert. Magnetisme is een ander verschijnsel dan zwaartekracht maar een brok magnetiet is ook aan zwaartekracht onderhevig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Elk object met massa heeft zwaartekracht, dus ook een magneet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar echt NIETS meer of minder dan op grond van zijn eigen MASSA verwacht mag worden, magnetische eigenschappen hebben daar dus geen invloed op.

Toegevoegd na 11 minuten:
De zwaartekracht is zo fundamenteel aan massa verbonden dat we daar met fysische en chemische (be)werkingen geen invloed op hebben.
Dat is een van de redenen waarom we achter dat "Higgsdeeltje" aan zitten.
Als we de massa van de deeltjes waaruit de kern bestaat, optellen, vinden we MINDER massa dan het totaal, dus de deeltjes waaruit protonen en neutronen opgebouwd zijn (de quarks) wegen minder dan de protonen en neutronen zelf. Het lijkt dus alsof de interactie van deze deeltjes zelf massa "opwekt "
Er valt nog een hoop te ontdekken. Het uitschakelen van de zwaartekracht is nog nooit gelukt, dus is wat ik boven beschreven heb zeer merkwaardig, maar geen verzinsel.