Hoe reageert het ijzer in spinazie op het opwarmen in een magnetron?

er zit ijzer in spinazie en metalen mogen niet in de magnetron, of is dat te simpel geredeneerd?

zonet heb ik spinazie in de magnetron opgewarmd die op een gegeven moment spatte er wat spinazie van het bord op het glazen venster.

het enige wat ik kon bedenken is dat dit iets te maken heeft met de bekende regel dat metalen niet in de magnetron mogen.

of gaat het hier om een ander soort metaal (verwerkt in voedsel ipv verwerkt tot mes en vork)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Nee, dat werkt niet zo. In de eerste plaats zit er niet heel veel ijzer in spinazie. In de tweede plaats zit dat er niet als metaal in, maar gebonden als organisch materiaal. Dus dat geeft geen problemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
. Spinazie bevat inderdaad meer ijzer (3-4 mg) dan veel andere groenten, maar het ijzergehalte van spinazie is lange tijd zeer sterk overschat, en nog steeds hebben veel mensen dit beeld voor ogen bij spinazie. Toen in 1937 een nieuwe analyse werd uitgevoerd door Duitse wetenschappers, bleek het ijzergehalte tien keer zo laag te zijn als werd aangenomen. Hoe dit foutje had kunnen gebeuren is niet helemaal duidelijk; een theorie is dat de resultaten van onderzoek met gedroogde spinazie op verse spinazie overdragen werden, een andere dat er een komma op de verkeerde plek gebruikt werd.