Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je Natrium zou inslikken, zou dat Natrium dan reageren met water in je lichaam?

Natrium ontploft in contact met water. maar is voor een hevige reactie als deze bijvoorbeeld de concentratie water wel hoog genoeg? Is er überhaupt genoeg water?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, dat Natrium reageert zeker met het water in je lichaam.
De term ontploffen zegt niets over de feitelijke reacties.
Natrium is zo "happig" op zuurstof dat het de zuurstof van het water afpikt.
Het wordt door die reactie loeiheet, en zet explosief uit.
Wat van het water overblijft is pure waterstof, die door de hitte wordt aangestoken en aan de lucht explosief verbrandt.
Dat zal ook in het lichaam gebeuren met al het water dat in contact komt met Natrium.
Dat Natrium oxide verwoest meteen de celmembranen, waarbij weer water vrij komt.
Hoe het precies verloopt zou ik maar niet onderzoeken, want het is vrijwel dodelijk.
(Lees meer...)
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"want het is vrijwel dodelijk."
Ik zou maar "want het is zeker dodelijk"" van maken.

Andere antwoorden (1)

Bij kamertemperatuur is natrium een metaal en dat zou je zonder hulp van water niet ingeslikt krijgen. Maar mocht dat toch lukken dan werkt het bijtend en in hoge concentraties acuut giftig. Ontploffingsgevaar wordt niet als direct gevaar genoemd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
natrium is een metaal. zowel bij kamertemperatuur als bij -40.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja maar inslikken doe je normaal bij kamertemperatuur.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@MaartenVerrips
Metaal in poedervorm kun je prima doorslikken hoor. Zeker met een slok water er achteraan.
Dat het met natrium niet aan te raden is, da's een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Weet ik maar juist vanwege het feit dat de vraag was hoe de reactie met water zou zijn heb ik dat buiten beschouwing gelaten, Evenals het gezondheidsaspect.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding