wanneer kwamen de eerste wolven in de wereld (voor het eerst dus) voor?

wanneer zijn wolven ontstaan

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Het beste antwoord

Voorouders
De onderkaak van Canis mosbachensis, Museum van Prehistorie, Tautavel.

De meest waarschijnlijke voorouder van de wolf is de Canis lepophagus, een kleine, Noord-Amerikaanse hondachtige met een smalle schedel uit het Mioceentijdperk, die ook de voorouder zou zijn van de coyote. Na het uitsterven van de zwaargebouwde Borophaginaefamilie ontwikkelde C. lepophagus zich tot een groter dier, met een bredere schedel. De eerste echte wolven begonnen te verschijnen aan het einde van de Noord-Amerikaanse Blancanfase en het begin van de vroege Irvingtonian. Onder hen was er de kleine soort C. priscolatrans - die sterk lijkt op de hedendaagse rode wolf - die zich gesetteld heeft in Eurazië door het oversteken van de Beringlandbrug. De Euraziatische C. priscolatrans is verder geëvolueerd tot C. mosbachensis, die sterk leek op de moderne wolven die men gevonden heeft op het Arabisch Schiereiland en in Zuid-Azië. De soort verspreidde zich over Europa van het begin van de kwartaire ijstijd tot ongeveer 500.000 jaar geleden. C. mosbachensis is vervolgens geëvolueerd in de richting van C. lupus.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
DANKJE VOORAL ZO DAT JE HET ZO SNEL DEED!