Hoe word glas transparant gemaakt?

Is glas transparant op zichzelf, of moet het bijvoorbeeld gepolijst worden om het transparant te krijgen? En zou je diepe krassen in glas er weer uit kunnen polijsten? Of word je glas daar dof van?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Glas wordt niet transparant gemaakt; het is het van zichzelf.
Kristalglas wordt vaak geslepen met heldere facetten.
In tegenstelling tot gewoon glas bevat kristalglas 4% lood en het is dus niet helemaal te vergelijken.
Niettemin sleep men in de Middel Eeuwen al brillenglazen en toen was er nog geen kristalglas. Ik mag dus aannemen dat met de technieken van toen ook nog steeds gepolijst kan worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
4% lood moet meer dan 10% loodoxide zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

door toevoegen natrium tijdens het proces wordt het helder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het slijpt tot de krassen kleiner zijn dan een kwart van de golflengte van het licht is de oppervlakte van het glas weer helemaal helder.

Toegevoegd na 1 dag:
Binnen. het glas geldt ongeveer hetzelfde. Als het glas geen sstructuren heeft groter dan een kwart golflengte wordt het licht ook niet inwendig afgebogen of teruggekaatst. De absorptie van licht is een ander verhaal. Door de aanwezigheid van zware elementen of ongerechtigheden kan het glas een kleur krijgen of donker worden, maar dat maakt het glas niet dof of mat.