Ik wil zograag een Smartphone tester worden, met me MBO diploma welke opleiding kan ik het beste doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als je ze wil repareren dan: elektrotechniek. Als je ze alleen wilt testen, maakt het niet zo veel uit, als je er maar veel interesse in hebt en handig met die apparaten bent. Overigens zou ik er voor de zekerheid een ander vak bijdoen want of je van alleen testen je brood kan verdienen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is wel een brede omschrijving. Als je wilt testen als consument dan heb je pech, want daar is geen baan voor. Dit soort dingen worden gedaan door een onafhankelijk groep mensen. Vaak uitgevoerd door TNO-NIPO. (bron: m'n vader)

Als je een technische tester wilt worden in een R&D afdeling, dan denk ik dat je een studie moet kiezen in de richting van elektrotechniek of software-ontwikkeling/applicatie ontwikkelaar.
Uiteraard kun je ook wel iets in de richting van communicatietechniek, maar ik denk niet dat je dan werkelijk veel meekrijgt van de telefoon zelf.

De kansen schat ik klein in. Want bij dit leuke baantje komen veel technische aspecten kijken. Zoals analiseren, diagnose, rapportage, enz. R&D afdelingen worden meestal toch bezet door hoger opgeleiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt me een (nieuw ? niet bestaand ? ) beroep in de zelfde klasse als 'betatester'.
Helaas zijn dat geen serieuze carrières / banen / bijbanen, en vallen e in de ctegorie voorproever in een chocoladefabriek of smakentester bij de Lays.

Het werk moet natuurlijk wel gedaan worden, maar is eigenlijk geen zelfstandig vak. Het is vaak een functie/taak binnen het bedrijf zelf, en wordt gedaan door mensen die overigens andere werkzaamheden hebben.

Games (en wellicht tegenwoordig ook tablets en smartphones) worden nog wel eens getest door vrijwilligers, maar de naam zegt het al : daar verdien je geen dikke boterham mee. Je mag alleen het spel veel eerder spelen of het dingetje eerder vasthouden, en dat is voor veel jongens (meestal zijn het jongens) al een beloning op zich.

Als je dus echt tester wilt worden (of in elk geval een deel van je tijd) zul je eerst je beroep moeten zoeken ergens in de software- of hardware-development. Het is namelijk ook voor een tester best wel een pre een beetje te weten wat er technisch mogelijk is en wat niet. Constructieve bijdragen op fouten en mogelijke verbeteringen hebben ze iets aan, ongebreidelde input van wat er allemaal net niet klopt en wellicht beter zou kunnen schiet niet op ; er moet namelijk een hoop geld verdiend worden in die sector. Dan zit je eigenlijk nog voor de ontwikkel-kant te brainstormen.

Mocht je al een fulltime baan als tester kunnen vinden, dan zal het salaris ook zeker niet in die orde van grootte liggen. Hooguit minimum. Programmeurs verdienen een stuk meer, want die maken tenslotte ook echt wat. Testen is voornamelijk commentaar leveren en bugs opsporen, waarna het echte werk nog moet beginnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met MBO kom je er vermoedelijk sowieso niet; mensen die zich met de ontwikkeling van dit soort spullen bezighouden, zijn in de regel minimaal HBO geschoold.