Wat voor een glas is dit?

Dit glas heb ik al jaren in mijn bezit en altijd heb ik mij afgevraagd waar het voor heeft moeten dienen. Een drinkglas kan het niet zijn en m.i. ook geen kaarsenstandaard. Kan het voor laboratoriumwerk gediend hebben? De hoogte is 18 cm.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou haast denken dat het zo'n glas is om hyacinten op te kweken, binnenshuis, alhoewel de hals daarvan toch breder is bovenaan. Maar dat zal het wel niet zijn...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je was me voor zelfs ; waarom gaf je het niet als antwoord ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat het maar een wilde gok is... ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zijn Hyacintglazen. http://www.google.nl/search?tbm=isch&hl=nl&source=hp&biw=1280&bih=634&q=hyacintglas&gbv=2&oq=hyacintglas&aq=f&aqi=g1&aql=&gs_l=img.12..0.2443.22102.0.25073.11.6.0.5.5.0.165.722.2j4.6.0...0.0.KsNr-aovfTg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je ziet de gelijkenis. Alleen zou je er een bol bij moeten zien om te kunnen beoordelen of het eventueel te klein is daarvoor. Maar dan nog kun je dit trucje ook bij andere (kleinere) bollen uithalen.

Het beste antwoord

nee, geen hyacinth glas. je krijgt de bol er zo moeilijk in.
het is een kaarsenstandaard voor een lange kaars. in de bol doe je water. als de kaars bijna opgebrand is dooft ie vanzelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bol moet er ook niet in ; die moet er OP. Dat is nou net het hele idee van een hyacinthglas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de hyacintenglazen die ik heb, daar zit de bol in. zie http://www.trendykado.nl/product/27/a78a92ace799187db733f910a1116f0bac263e3d/Hyacintenglazen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die ken ik ja.
Helaas kunnen we niet zien hoe GROOT dit voorwerp is. Ik ga er van uit dat er een bol in het bovenste conische gedeelte kan, waarna de wortels zich in de grotere bol eronder kunnen ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het leek mij ook geen hyacintglas want daarvoor is de poot veel te rank. Achteraf vind ik kaarsenstandaard heel logisch gezien de vorm.

Andere antwoorden (2)

Het lijkt mij gewoon een klein vaasje, deze vorm is mij in ieder geval niet bekent in het laboratorium.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo te zien is het een zogenaamd hyacithglas of bolglas op een voet.
Daar doe je water in en je zet er een hyacinthenbol in, zodat het kontje net het water raakt. De bol kan dan uitkomen terwijl de wortels in het bolle deel van het glas groeien.

Puur voor de sier dus, al zou het best een ouwetje kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ik, dacht ook meteen aan een bollenglas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik meen ze zelfs wel eens eerder op een voet gezien te hebben, in een heel, heel oud Victoriaans handwerkboek (met veel knutsel-dingetjes met denneappelschubbe, en afgeknipt haar enzo - en als hoogtepunt een voetensteun in de vorm van een hondje gemaakt van een hondenvachtje :lol: ), vandaar dat dat mijn eerste ingeving was. Of deze ook zo oud (rond 1860-1900) is, durf ik echter niet te zeggen.