Hoeveel satellieten en sondes zweven nu in ons luchtruim om onderzoek te doen naar andere planeten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Geen enkele.

Sattelieten bevinden zich in de ruimte, en niet in ons luchtruim.

Toegevoegd na 3 minuten:
In ons luchtruim zouden ze niet kunnen zweven.
Ze worden dan aangetrokken door de aantrekkingskracht van de aarde en storten neer, of verbranden in de atmosfeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zweven zowat 6000 tot 7000 kunstmatige satellieten rond de Aarde.
De helft ongeveer is in gebruik en de anderen vormen een steeds groter wordende vuilbak rond de Aarde.
De term ‘luchtruim’ is gedeeltelijk correct , maar nogal verwarrend omdat de meeste satellieten zich op zo’n hoogte bevinden dat ze nog nauwelijks aangetrokken worden door onze zwaartekracht. Wanneer ze het toch doen verbranden ze in de atmosfeer ,
Het ruimtelabo zit op zowat 300 km hoogte en moet steeds bijgestuurd worden om niet in een diepere baan rond de Aarde te geraken.
De meeste satellieten zitten in de bovenste luchtlaag boven 400 km in de mesosfeer , maar er zijn er die verder zitten.
De mesosfeer is zowat de bovenste laag van de atmosfeer (wat U waarschijnlijk bedoelt met luchtruim)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze worden nog steeds aangetrokken door de aarde, maar door hun snelheid vallen ze als het ware om de aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De straal van de aarde is ongeveer 6400 km, het is niet alsof de zwaartekracht ineens uitvalt bij 200-600 km hoogte (of significant minder wordt).