Waarom is het ijzer werk altijd al geroest voor het word gebruikt?

Als jebouwplaatsen ziet staan er altijd pakketten vol met ijzer werk wat ze als basis gebruiken maar waarom is dat altijd al geroest?

Toegevoegd na 6 uur:
dankje voor deze antwoorden ik was daar altijd zo benieuwd naar

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.3K

Antwoorden (4)

Als het de wapening van beton betreft; als deze in beton wordt gegoten komt er geen zuurstof meer bij en kan het niet verder roesten. In de praktijk wil het nog wel eens misgaan, dat heet dan betonrot. Ik denk dat ze het gebruiken omdat het goedkoper is dan roestvrijstaal of het aanbrengen van een coating. Een kosten-baten-overweging dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het staal zodra het uit de staalfabriek of walserij komt onmiddellijk gaat oxideren.....

Toegevoegd na 7 minuten:
TNO heeft die oxidatie ooit eens uitvoerig en proefondervindelijk uitgezocht. Het antwoord was dat betonijzer eigenlijk niet roestig genoeg kan zijn,
zolang de vereiste en gewenste dikte er maar is! Vanuit de staalfabriek, tijdens het walsen van betonijzer wordt een mengsel van water en walsolie gebruikt, een deel van de walsolie blijft achter op het betonijzer na het productie proces. Het (ver)roesten van 't staal verwijdert die vetten die absoluut niet in het beton thuishoren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ijzerwerk wordt buiten opgeslagen en roest dus.
Dat kan geen kwaad want het ijzer wordt verwerkt in beton en eens het daar inzit roest het niet meer omdat er geen zuurstof meer bijkomt.
Als dat ijzer zou moeten behandeld worden tegen roest zou een huis een stuk duurder worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om op uw vraag te antwoorden.
Ijzer roest door de aanwezigheid van vochtigheid in de lucht.
Hoe vochtiger de lucht hoe sneller het roest.