maandverband en condooms vroeger

Ik vraag me wel eens af, lang geleden, bijvoorbeeld in 1800 ofzo, was er nog geen libresse of durex, hoe vrijden ze dan veilig, en wat deden meisjes als ze ongesteld waren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Antwoorden (7)

Vrijen was iets voor na het huwelijk, omdat ze dus niet zelf konden kiezen wanneer ze zwanger werden. Daarom hadden gezinnen vroeger ook zoveel kinderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn volgens mij een paar dagen in de periode dat je redelijk veilig seks kon hebben. Die kon je dan uitrekenen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een heel onbetrouwbare manier. Nooit bio gehad?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja wat bierdopje zegt, het is betrouwbaarder dan zonder condoom, wat volgens mij de vraag was. En ja, of ze dat toen deden is ook maar de vraag..
deel 1 is al opgelost door de vorige beantwoorder :)
als maandverband werden linnen of katoenen doeken gebruikt, zogenoemde "maandstondendoekjes" die als een soort luiertje werden omgedaan en later uitgewassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In sommige landen gebruiken vrouwen en meisjes nog steeds oude lappen stof in de onderbroek als een soort maandverband.
Varkensblaas werd wel als condoom gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Condooms bestaan al wel langer dan het nu gebruikte latexcondoom, vroeger werden daar bijvoorbeeld schapendarmen voor gebruikt. Maar sowieso werd men natuurlijk nog niet doodgegooid met campagnes over veilig vrijen. Dat heeft pas een vlucht genomen na de bekendwording van aids eind jaren 70 / begin jaren 80.

Het plaatje heet Die vorsichtige Geliebte en komt uit +/- 1860, ruim voor de ontwikkeling van het moderne condoom.

In plaats van modern wegwerkmaandverband werden er gewoon katoenen lappen gebruikt, die na gebruik gewassen werden. Dat gebeurde nog recenter dan je zou denken, zeker nog tot in de jaren 60 van de vorige eeuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al sinds de tijd van de oude egyptenaren gebruiken we schapendarm als condoom (nog altijd verkrijgbaar trouwens, voor mensen met een rubber-allergie).

Maandverband breide en haakte je in DIE tijd gewoon zelf, zoals overigens ook vandaag uit ideologische overwegingen nog wel gebeurt.
Daarvoor is voor het opvangen van menstruatiebloed zo ongeveer ALLES gebruikt, van plakken gedroogd mos tot repen gedroogd leer alsook afzondering tijdens de menstruatieperiode (waarbij je het prima redt met incidenteel afvegen, want je bloed niet als een kraan natuurlijk).

Veilig vrijen is natuurlijk een concept dat pas bestaat sinds we weten van overdraagbare aandoeningen, en eigenlijk pas sinds AIDS. Daarvoor was het enige doel : zwangerschap voorkomen. Een zoals je weet was er tot de uitvinding van de pil niet echt een waterdicht systeem, met variaties als voor het zingen de kerk uit, kruiden en plantenextracten, spoelingen, voorwerpen in de baarmoeder inbrengen etcetera.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als het onderwerp / de onderwerpen je echt interesseren, kan ik je deze bronnen aanraden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen deden aan periodieke onthouden, dus tijdens bepaalde dagen in de cyclus vrijden ze niet. Niet erg betrouwbaar dus.
Tot zo'n 40-45 jaar geleden droegen meisjes en vrouwen tijdens de menstruatie een plastic broekje waar ze dan maandverband in vast konden maken. Dat plastic broekje moest dan elke dag uitgewassen worden en dat ging dan niet altijd zo gemakkelijk. Het broeide ook lekker in zo'n broekje, bah! Maar het was nog altijd beter dan de doekjes voor het bloeden (daar komt die uitdrukking ook vandaan), die eerder werden gebruikt.

Toegevoegd na 27 seconden:
moet zijn periodieke onthouding