Als je denkt dat je weet hoe iemand is, maar achteraf niet zo is, is waar basseerde je je eerste ingeving dan op?

Beetje erg ingewikkeld maar ik zal het proberen uit te leggen..

Je denkt de laatste tijd dat een vriend van je gierig is. Echter is dit je nooit eerder opgevallen maar de laatste tijd valt het je wel op. Achteraf gezien was het helemaal niet zo maar zat hij gewoon een beetje krap.

Hoe kan het dat wij dan gaan geloven dat hij/zij zo is, terwijl het niet zo is en hoe komt het dat we er dan echt in geloven dat het zo is?

Best raar , want achteraf zeg je.. " jaa.. dat is waar ook, stom dat ik dat dacht" .

Toch is je kijk nu ineens verandert terwijl je daarvoor heilig in iets anders geloofde. Waarom kunnen we dat heel snel uit ons hoofd schetsen, maar op het moment dat het gebeurd niet? Wat doet ons brein op dat moment met ons op het moment dat we ineens allemaal dingen gaan zien die er niet zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat je meemaakt is een stukje zelfbescherming van het brein. Doordat een vriend ineens niet meer mee wil betalen word je achetrdochtig. Je vraag je af waarom dat veranderd is. Je fantasie levert op dat moment een oplossing. Dat moet wel omdat je, door niet aan je vriend te vragen wat er hand is, de waarheid niet weet. Wat je er op zo'n moment van gaat denken is afhankelijk van de hoeveelheid fantasie die je hebt. En of je de door jezelf aangeleverde verklaringen accepteerd.
Zo ontstaan ook vooroordelen.

Je kan hier vanaf komen door te trainen.
Niet meer zomaar je eerste ingeving accepteren en voor waarheid aanzien. Probeer problemen van meer kanten te bekijken. Zo kom je ook tot meer verschillende oplossingen. Het beste is natuurlijk altijd even aan je vriend vragen wat er scheelt. Of hij zelf ook beseft dat zijn gedrag veranderd is. Zo kun je ook gelijk je hulp aanbieden mocht het nodig zijn. Of hem een hart onder de riem steken.
Ow en vooral nooit groepen mensen over een kam scheren. Elk mens is anders, daardoor is niemand in hokjes te plaatsen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als jij denkt dat je weet hoe iemand is..maar achteraf niet zo is..
Dat kan maar 1 ding betekenen..dat jij te snel je oordeel klaar hebt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan een gebrek aan inzicht en mensenkennis zijn, maar kan ook zijn dat die persoon wispelturig of ondoorgrondbaar is. En zoals Sharona al zei, niet te snel oordelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan laat je de eerste indruk te lang bestaan... De eerste indruk klopt altijd, maar laat het dan wel daarbij...

Na de eerste indruk kan een persoon alweer anders zijn, vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hoe weetje dan dat je eerste indruk altijd klopt?
Waarom zou die altijd kloppen, waar basseer je dat op?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na de eerste indruk kan een persoon alweer anders zijn, je bent toch wie je bent?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cilinder... Ik baseer dat op de werkelijkheid... Maar ook de werkelijkheid verandert voortdurend... @nieqoh... Nee sommigen mensen spelen het klaar om een ander te zijn, bij drank, bij boosheid, bij emoties, bij overtuigingen enz enz...
Eerste indruk klopt niet altijd!
Eerste indruk is een globale indruk die jij hebt van iemand.
Pas als je in gesprek gaat met die persoon kan je toetsen of het klopt ja of nee.

Bij mij bv. hebben de mensen vaak de indruk dat ik arrogant ben, en een harde tante.
Dat krijg ik dan iets later te horen, dat men ineens zegt , he ik dacht eigenlijk dat je zo was, maar nu zie ik in dat dit niet correct was.

En m.b.t. jouw voorbeeld, iets is je dan opgevallen, en daar ga je dan automatisch opletten.
Hetzelfde is als jij net een nieuwe auto koopt, je ineens veel van diezelfde auto's ziet rijden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is puur vergissing.
En een mens kan zo zich vergissen.
Maar het lijkt ook op vooroordeel.
Dus je moet je excuses aanbieden van harte.

Succes.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad proberen niet te snel te oordelen. sommige mensen kunnen door hun onzekerheid of verlegenheid zichzelf ook anders gaan gedragen zodat je een verkeerd beeld krijgt.

Het kan ook zijn dat je beïnvloed wordt door andere die jaloezie of afgunst hebben over die persoon en je een verkeerd beeld daardoor geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dingen niet duidelijk zijn voor mensen gaan ze er zelf een hoop dingen bij verzinnen.Dat is het gissen .Als iemand gaat speculeren over een ander vraag ik altijd heb je dat hem /haar ook gevraagd.Uhhmfff dat zie je ze denken uuhh neee is dan het antwoord. Dus heeft het ook met onduidelijkheden te maken of duidelijkheden.Als dingen duidelijk zijn hoef je ook niet te gissen .Want in jou voorbeeld heb je zelf bedacht dat jou vriend gierig is.