Hoe hoger de strain hardening index, hoe steviger het materiaal. Betekent dit dat men het materiaal makkelijker vervormbaar is?

Toegevoegd na 12 uur:
n =(rek) verstevigingsexponent. Sigma = K * epsilon^n
Met K = een materiaaleigenschap (eenheid MPa) en epsilon = de rek.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Na even zelf de betekenis te hebben opgezocht:
Hoe hoger de strain hardening index, betekent niet dat deze ook direct steviger is. De strain hardening index geeft namelijk aan in hoeverre een materiaal plastisch of elastisch vervormd. De waarde van de index ligt tussen de 0 en de 1. Bij 0 is het 100% plastisch vervormbaar, bij de 1 is het 100% elastisch vervormbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sluit dit nog altijd aan bij mijn laatste update van de vraag?
Ik heb ook nog een volgende afbeelding waarbij je het belang van de verschillende n-waarden ziet.
http://img717.imageshack.us/img717/4670/naamloosaaq.png
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kader van de vragen is goed, doe je WTB? Wat gebeurt er met staal als je het koud vervormd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het koud vervormd dan wordt het staal harder, dus minder plastisch vervormbaar. Nee ik doe (nog) geen WTB, maar maak er dus dit jaar kennis mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ondertussen dit gevonden op wikipedia:
"Bij sterke vervormingen zoals dieptrekken, kan ook tussengloeien nodig zijn. Als men de grote vervorming koud in één stap zou doorvoeren, dan zou het materiaal kunnen scheuren." Dit verklaart waarschijnlijk waarom een hoge n nodig is? Je hebt immer zeer sterk materiaal nodig, en het vervormen achtte ik niet mogelijk, maar door tussengloeien kun je inderdaad zo'n materiaal toch gebruiken?