waarom keren de polen van de zon elke 11jaar om, en kan dit ook met planeten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De zon draait ook zelf om zij as (circa elke 26 dagen). In deze rotatie zit - neem ik aan - een enorme hoeveelheid rotatieenergie en een enorm draai-impils-moment. Deze rotatie zal dus niet zomaar omkeren. Laat staan dat als het magnetisch veld van de zon omkeert de zon de andere kant op zou draaien. Betekend dit dan dat de zonrotatie geen bijdrage levert aan het magnetischveld ? En dat het magnetisch veld van de zon enkel opgewekt wordt door verschil van rotatiesnelheden in het zonneplasma als daar ladingsverschillen zijn ?

Het beste antwoord

In tegenstelling tot de Aarde heeft de Zon geen globaal magneetveld. Dat wil zeggen dat er niet één noord- en één zuidpool is, maar dat er allerlei lokale magnetische polen zijn. Die hoeven ook helemaal niet in de buurt van de rotatiepolen te liggen. De lokale magneetvelden zijn soms zichtbaar als zonnevlekken. Die treden op in paren, waarvan er één een magnetische noordpool is en de ander een zuidpool.
Ook heeft de Zon een differentiële rotatie. Aan de evenaar draait hij sneller dan aan de (rotatie-)polen. Het gevolg is dat twee zonnevlekken die op verschillende breedte staan, en die de polen van een lokaal magneetveld vormen, uit elkaar gaan bewegen. Als gevolg hiervan wordt het magneetveld op den duur volkomen chaotisch. Er vindt dan gemiddeld na 11 jaar een hergroepering plaats en de cyclus begint opnieuw. Maar dan met omgekeerd gerichte magneetvelden. Als op één halfrond eerst de noordpolen voorop liepen zijn dat nu de zuidpolen en omgekeerd.
Het omkeren van de polariteit van de lokale magneetvelden van de zon is dus een min of meer regelmatig verschijnsel, al kan de lengte van een cyclus variëren tussen 9 en 14 jaar.
Geheel anders is het bij de Aarde. Die heeft een globaal magneetveld dat wordt veroorzaakt door stromen van gesmolten ijzer in het binnenste (dynamowerking). De Aarde heeft een vast oppervlak en daarom geen differentiële rotatie. Maar de vloeistofstromen in het binnenste kunnen wel veranderen. Wel zullen ze altijd min of meer parallel aan de aardrotatie lopen. Daarom bevinden de magnetische polen zich altijd in de buurt van de rotatiepolen. Het magneetveld kan in de loop van de tijd sterker of zwakker worden, en inderdaad ook een negatieve waarde krijgen, hetgeen vaak "omklappen" genoemd wordt. Er is echter geen sprake van een plotselinge omslag. Dit proces speelt zich af op een tijdschaal van honderdduizenden jaren en wordt waarschijnlijk veroorzaakt door getijdenwerking van maan en andere planeten.
Het ontstaan en veranderen van het magneetveld van de Aarde is dus een heel ander proces dan de zonnecyclus. Er zijn andere planeten met een soortgelijk magneetveld als de aarde (Mercurius, Jupiter). Planeten die geheel gestold zijn vanbinnen (Mars) of te traag roteren (Venus) hebben geen magneetveld. Jupiter heeft net als de Zon differentiële rotatie maar toch net als de Aarde een globaal magneetveld. Dat wordt waarschijnlijk veroorzaakt door stromen van metallisch waterstof in het binnenste.
WimNobel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met veel interesse gelezen. Dank.

Andere antwoorden (1)

Ja, dat kan ook met planeten. Sterker, met de aarde gebeurt dat ook elke zoveel tienduizend jaar.