Kan iemand mij iets uitleggen over kwadratische formules? Ik wil graag een parabool kunnen maken op basis van een formule

Dit zou me erg helpen met wiskunde

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

Een kwadratische formule is een tweedegraads formule. Bijvoorbeeld y=x^2. Deze gaat heeft een minima in de oorsprong en loopt daarna met een boog omhoog.

Alsjeblieft, ik heb je wat uitgelegd over kwadratische formules.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je legt het veelste moeilijk uit joh..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We zitten niet allemaal in klas twee, vraag je vraag wat specifieker zou ik zeggen.
Neem je hebt y=5x-20

Dan neem je voor x bijvoorbeeld 5
Dan krijg je 5 x 5 - 20
25-20=5
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een lineaire vergelijking...
Een formule waarvoor geldt: y = ax^2+b voor willekeurige getallen a en b (a is niet 0). Dat is een kwadratische vergelijking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is het y = ax^2 + bx + c, als je het helemaal goed wilt hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dezelfde formule als ik gebruik als je het kwadraat afsplitst, dus komt op hetzelfde neer.
Het tekenen van een parabool gaat het makkelijkst als je eerst een tabel maakt met een aantal punten. Je schrijft een aantal x-waarden op en rekent daarmee de y-waarden uit. Als je deze coördinaten hebt, kun je ze in een assenstelsel zetten en de parabool tekenen.

Zie de afbeelding voor een voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een vrij simpele procedure.

1) Vind de formule/functie f(x) = ... of y = ...

2) Maak een tabel van waarden die er toe doen. Kies eerste een domein. Dan kies je daarbinnen wat punten en daarvoor bereken je y of f(x).

3) Plot de punten in een assenstelsel en trek er een vloeiende (parabool) lijn doorheen.

4) Vergeet niet de kromme te benamen (y, f(x), ...) en de assen te labelen en de juiste nummering.