Waarom weerkaatst WIT de warmte en ZWART niet?

Voorwerpen die een donkere kleur hebben nemen warmte op, terwijl lichte kleuren warmte niet zo snel opnemen. Weerkaatsing is de oorzaak dat weet ik, maar waarom weerkaatst zwart dan wel en wit niet?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel natuurlijk zwart weerkaatst niet en wit wel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.8K

Het beste antwoord

De kleur van een voorwerp wordt bepaald door de kleuren die het voorwerp weerkaatst en absorbeert.
Een rode appel is rood, omdat (bij wit licht) het rood wordt weerkaatst en andere golflengtes worden geabsorbeerd.
Welnu, bij een zwart voorwerp worden (bijna) alle golflengtes geabsorbeerd en (bijna) niets weerkaatst.
De energie uit het licht wordt opgenomen door het zwarte voorwerp.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal duidelijk.
Bedankt +1

Andere antwoorden (2)

Zwart absorbeert alles... Daarom...
Je moet het niet omdraaien... Het is zo, zwart absorbeert alles...

Draai het niet om... Zwart wordt zwaarder doordat de fotonen blijven plakken op de materie en daardoor wordt het warmer en ziet het zwart...

Wit kaatst alles terug, die kleur weigert het op te nemen en wordt daardoor ook niet warmer...

Het is gewoon een natuurwet, daar is geen snappen aan... Het snappert niet, is niet van de snapperige, het is van de accepteerderige...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dusseh.... hoe langer ik iets zwarts in de zon laat liggen, hoe zwaarder het ding wordt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het fotonen opneemt wel ja... Ik denk als je een nat t-shirt in de zon legt, dat het na een helf uur niet meer te tillen is...
AWM
14 jaar geleden
Ja, dat klopt, dan moet je een heftruck huren.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie je wel, als je maar wilt, dan komen we tot wederzijds begrip...
Een zwart voorwerp absorbeert licht en weerkaatst geen (zichtbaar) licht. Maar: De energie van dat licht moet ergens blijven. Als een zwart voorwerp licht absorbeert, wat gebeurt er dan met die energie?
Die energie vind je terug in het warmer worden van het zwarte voorwerp en die warmte wordt dan geleidelijk weer afgestaan aan de omgeving als infrarood straling en natuurlijk geleiding door contact met ander materiaal.

Een wit voorwerp weerkaatst dat licht dat het zwarte voorwerp 'gebruikt' om warmer te worden. Je witte voorwerp wordt dan minder warm dan je zwarte. En zoals Antwoordman al uitlegt: het verschilt ook per kleur. Een voorwerp heeft een kleur omdat het die kleur wel weerkaatst en andere niet. De kleuren die niet worden weerkaatst worden meestal warmte (ik zeg meestal omdat er ook zoiets bestaat als bladgroen korrels).