Voldoet een 6 punts likert schaal aan de eisen van wederkerigheid en uitsluitendheid?

ik ben momenteel een theoretisch kader aan het schrijven over het afnemen van een enquete voor mijn stageopdracht. nu ben ik bezig met het maken van enquetes, ik heb geleerd dat enquetes wederkerig en uitsluitend dienen te zijn (alle opties moesten aanwezig zijn) nu vroeg ik mij af, bij een 6 punts likert schaal, is deze wel uitsluitend? omdat de optie 'neutraal' die je bij een 5 punts in het midden hebt staan wegvalt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom heeft een 6-puntsschaal een voorkeur voor jou? Ik zou het inderdaad altijd oneven houden voor de optie 'neutraal'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een oneven en even schaal heeft allebei voor- en nadelen. Als mensen het niet precies weten, kunnen zij neutraal kiezen. Maar als er geen neutraal is, moeten zij verplicht een kant op, wat een minder goede weergave is van de werkelijkheid. Aan de andere kant bij een even schaal heb je dus een neutraal en denken mensen meer aan de 'linkerkant of rechterkant', wat dus wel de waarheid is. Maar als zij het echt niet weten of echt willen kiezen voor neutraal en die mogelijkheid is er niet, is er ook weer een onjuiste weergave. Het ligt er dus maar helemaal aan hoe je dat zelf wilt aanpakken. In deze situatie denk ik dat een 6 punts Likert schaal nog steeds uitsluitend is, want er zijn meer dan genoeg gevallen te bedenken waarbij het antwoord 'neutraal' niet wenselijk is.

Het beste antwoord

Volgens de regels van de kunst behoort een Likert-schaal een oneven aantal punten te hebben. Ik heb zelf ook een hekel aan alle 'neutralen' die je dan moet verwerken, maar het is natuurlijk mogelijk dat iemand werkelijk neutraal ergens tegenover staat. Daarbij kun je daarmee faciliteren voor die vragen die bij sommige mensen niet van toepassing zijn, waar ze geen mening over hebben, óf die ze niet begrijpen. In die gevallen is bij een oneven schaal altijd nog de middelste optie open.

Je zou ook kunnen kiezen voor een even aantal antwoordcategorieën, en dan helemaal rechts, buiten de rest van de schaal, de optie "geen mening". Er zijn ongetwijfeld survey-method tekstboeken waarin dit soort opties ook onderzocht zijn. Mijn gedachte daarbij - dus op dit moment niet gestaafd door literatuur of eigen onderzoek - is dat misschien de psychologische stap om een "geen mening"-hokje buiten de schaal aan te kruisen, groter is dan een "neutraal"-optie in het midden van de schaal. Dat kan drempelverhogend werken, waardoor mensen iets meer hun best doen om echt na te denken over de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
True, maar is het niet zo dat de midden optie van een likert schaal ook een mening is en iets anders als 'geen mening'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak wel, maar dat hangt af van de formulering van de schaal. Als het een agree-not agree schaal is, dus van "volledig me eens" "een beetje mee eens" "niet mee eens, niet mee oneens" "een beetje mee oneens "volledig mee oneens", vind ik eigenlijk de middelste optie niet echt een mening reflecteren. Officieel is het dat wel, het is geen 'missing' natuurlijk. In gesproken interviews of surveys, zoals face-to-face als telefonisch, hebben sommige onderzoeken nog een doorvraag wanneer iemand aangeeft 'neutraal' ergens tegenover te staan. Dan wordt gevraagd aan de respondent of het antwoord "eerder links van het midden of eerder rechts van het midden" zou staan. Grappig genoeg heeft bijna iedereen daar een antwoord op. Ik zou de methodiek boeken er nog eens bijpakken als ik jou was, een aantal zijn grotendeels te lezen via google books. Kan je er helaas niet direct één aanraden, omdat ik zelf veel meer in de telefonische en persoonlijke interviews zit.

Andere antwoorden (1)

Nooit over nagedacht, op zich vind ik het wel handig om geen optie neutraal in te voeren. Daardoor kun je toch een bepaalde voorkeur naar boven krijgen. Stel dat van de mensen die bij een 5 punts schaal neutraal zouden stemmen In een 6 puntsschaal positief zouden stemmen dan heb je het onderscheidend vermogen opgevoerd, zouden ze werkelijk neutraal zijn dan verwacht je een 50/50 verdeling. Volgens de regels klopt het dus niet, maar statistisch gezien is het geen probleem en lijkt het me inderdaad handig om de optie neutraal te laten vervallen. Respondenten zoals ik kiezen vaak voor neutraal omdat het invullen van een enquete anders teveel hoofdbrekens kost. Voor de makers van de enquete is dat niet voordelig, omdat neutraal vaak betekent dat mensen er niet over hebben nagedacht of hun vorkeur niet bloot willen geven.