Voldoet een 6 punts likert schaal aan de eisen van wederkerigheid en uitsluitendheid?

ik ben momenteel een theoretisch kader aan het schrijven over het afnemen van een enquete voor mijn stageopdracht. nu ben ik bezig met het maken van enquetes, ik heb geleerd dat enquetes wederkerig en uitsluitend dienen te zijn (alle opties moesten aanwezig zijn) nu vroeg ik mij af, bij een 6 punts likert schaal, is deze wel uitsluitend? omdat de optie 'neutraal' die je bij een 5 punts in het midden hebt staan wegvalt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Volgens de regels van de kunst behoort een Likert-schaal een oneven aantal punten te hebben. Ik heb zelf ook een hekel aan alle 'neutralen' die je dan moet verwerken, maar het is natuurlijk mogelijk dat iemand werkelijk neutraal ergens tegenover staat. Daarbij kun je daarmee faciliteren voor die vragen die bij sommige mensen niet van toepassing zijn, waar ze geen mening over hebben, óf die ze niet begrijpen. In die gevallen is bij een oneven schaal altijd nog de middelste optie open. Je zou ook kunnen kiezen voor een even aantal antwoordcategorieën, en dan helemaal rechts, buiten de rest van de schaal, de optie "geen mening". Er zijn ongetwijfeld survey-method tekstboeken waarin dit soort opties ook onderzocht zijn. Mijn gedachte daarbij - dus op dit moment niet gestaafd door literatuur of eigen onderzoek - is dat misschien de psychologische stap om een "geen mening"-hokje buiten de schaal aan te kruisen, groter is dan een "neutraal"-optie in het midden van de schaal. Dat kan drempelverhogend werken, waardoor mensen iets meer hun best doen om echt na te denken over de vraag.

Nooit over nagedacht, op zich vind ik het wel handig om geen optie neutraal in te voeren. Daardoor kun je toch een bepaalde voorkeur naar boven krijgen. Stel dat van de mensen die bij een 5 punts schaal neutraal zouden stemmen In een 6 puntsschaal positief zouden stemmen dan heb je het onderscheidend vermogen opgevoerd, zouden ze werkelijk neutraal zijn dan verwacht je een 50/50 verdeling. Volgens de regels klopt het dus niet, maar statistisch gezien is het geen probleem en lijkt het me inderdaad handig om de optie neutraal te laten vervallen. Respondenten zoals ik kiezen vaak voor neutraal omdat het invullen van een enquete anders teveel hoofdbrekens kost. Voor de makers van de enquete is dat niet voordelig, omdat neutraal vaak betekent dat mensen er niet over hebben nagedacht of hun vorkeur niet bloot willen geven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100