Hoeveel combinatiemogelijkheden zijn er in 6punts brialle en in 8punts braille?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
3.7K

Het beste antwoord

Bij 6 64 combinaties en bij 8 256:

Braille is ontworpen als een karaktersysteem in een patroon met 6 punten. Hiermee kunnen (2^6) 64 verschillende combinaties worden gemaakt. Dat is echter niet genoeg voor het weergeven van alle letters in kleine en hoofdletters, de accentletters, cijfers en alle leestekens. In het 6-punts braille wordt daarom veel gewerkt met voorzettekens en combinaties van brailletekens die één zwartdrukteken weergeven. Ook werd aan 6 punts brailletekens meerdere betekenissen toegekend die de lezer moet onderscheiden uit de context van een tekst.
Bij het werken met de computer was het noodzakelijk dat er een aantal nieuwe tekens konden worden weergegeven en dat de vertaling van schermteken naar brailleteken één op één was. Daarom werd het 8-punts braille ontworpen, waarmee (2^8) 256 combinaties kunnen worden gemaakt.

Waarschijnlijk tellen ze allebei 1 combinatie minder omdat er geen teken is met nul puntjes, dus 63 en 255.

Als de tweede bron niet werkt: google op 'Daarom werd het 8-punts braille ontworpen, waarmee' en dan is het de eerste hit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de eerste kolom wordt van boven naar beneden puntje 1, 2 en 3 geteld en in de tweede kolom puntje 4, 5 en 6. Bij een 8-punts braillecel blijft deze telling gehandhaafd! De verandering zit hem in twee extra puntjes.
Puntje 7 (onder puntje 3) in de eerste rij en puntje 8 (onder puntje 6)
in de tweede kolom. Dit voorkomt spraakverwarring tussen mensen die gewend zijn met 6-punts braille te werken en degene die in 8-punts braille werkt.
Voorzettekens voor cijfers en hoofdletters zijn bij het 8-punts braille verdwenen om bij het gebruik van een computer elke cel van de leesregel te laten corresponderen met één karakter op het scherm. In 8-punts braille worden de hoofdletters en cijfers daarom anders weergegeven. Andere voorzettekens zoals het permanente hoofdletterteken is ook verdwenen.
In 8-punts braille wordt puntje 7 vaak gebruikt om aan te geven dat het gaat om een hoofdletter. Bij cijfers is er echter geen vaste afspraak.
De weergave van cijfers kan verschillen per brailletabel.
Voor zover ik weet komt 8 punts braille alleen op de leesregels voor, die gebruikt worden om tekst om te zetten in braille, bij het gebruik van de computer.
+ voor je antwoord pelle. Maar ik kon het toch niet laten deze aanvulling te plaatsen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8 punts braille is dan ook weer precies een byte (= 8 bits) Loze toevoevoeging, maar ik kon het niet laten hem te maken.