mag je claxoneren als je stilstaat en niet meer aan het verkeer deelneemt, bv om iemand binnen te waarschuwen dat je er bent?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

ja hoor, zolang je het beschaafd houdt en dus kort en let daarbij op je omgeving of het echt gepast is en verkeer technisch niet gevaarlijk voor anderen kan me voorstellen dat je niet moet geen toeteren bij een oversteekplaats bij een drukke verkeersweg maar een gewone straat tijdens normale uren moet kunnen lijkt me toeter alleen als je een teken kunt krijgen dat je gezien bent. anders dan toch maar even je gsm pakken ?

Nee, claxoneren mag je alleen om gevaar af te wenden.

Nee. Claxonneren mag alleen ter afwending van direct dreigend gevaar. Daar is hier geen sprake van. Met de nieuwe wet loopt je zelf nog kans op een boete.

claxoneren om iemand te melden dat je voor de deur staat is irritant, bij mijn buren doen ze zoiets, dag en nacht.... doe de moeite om te stoppen, uit te stappen en aan te bellen dan hebben de mensen in de buurt er geen last van !

Nee dat mag niet. Artikel 28 van het RVV: "bestuurders mogen slechts geluidsignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar". Artikel 28 geeft weer dat alle bestuurders signalen mogen geven ter afwending van dreigend gevaar. Dreigend gevaar mag worden opgevat in de ruimste zin van het woord, het gevaar kan ook ontstaan door zaken die niets met het verkeer te maken hebben. Voorbeelden van het op verboden wijze geven van signalen: - als afscheidsgroet. - knippersignaal om anderen te waarschuwen voor b.v. een snelheidscontrole.

Bronnen:
Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100