De ideale temperatuur is 34° C.

Wei of melkwei is de vloeistof die bij de kaasbereiding ontstaat door het stremmen van de melk na toevoeging van stremsel. De vaste bestanddelen, de wrongel, blijven over nadat de wei is afgetapt. De vloeistof heeft een geelgroene kleur en smaakt licht zuur.

Stremsel is een oplossing die spijsverteringsenzymen bevat, afkomstig uit de lebmaag van kalveren. Het is een bijproduct van de kalverslachterij.

Stremsel bevat een eiwitsplitsend enzym, chymosine, dat zorgt voor het samenklonteren (coaguleren) van bepaalde melkeiwitten. Deze eigenschap van chymosine maakt dat melk waaraan het wordt toegevoegd stremt en er wrongel ontstaat, de voorloper van de kaas. Chymosine is zeer actief, er is maar heel weinig van nodig om kaas te maken. Eén liter kalfsleb met chymosine is voldoende om 10.000 liter melk (bij 34°C) binnen drie kwartier te laten stremmen.