Kun je een absoluut gehoor als talent gebruiken bij een bepaalde baan?

Ben nieuwsgierig of er een 'markt' voor is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

In de industrie wordt tegenwoordig veel belang gehecht aan de geluiden die gebruiksproducten maken en die een bepaalde indruk moeten opwekken.
Voorbeeld: autoindustrie, het dichtslaan van het portier moet heel solide klinken, waarschuwingssignalen wel of niet dringend en welke toonhoogte etc.
Ook om de juiste toon te bepalen waarop een apparaat tegenwoordig vaak gesproken aanwijzingen geeft vergt een absoluut gehoor om bepaalde kleine maar belangrijke verschillen te kunnen bepalen.
Dit als aanvulling op het stemmen van muziekinstrumenten en dergelijke beroepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In de muziekbranche is een absoluut gehoor heel waardevol!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker. Als muziekrecensent of -redacteur bij een krant of tijdschrift bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt zo gaan pianostemmen.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eerste goede antwoord in mijn ogen (oren). Met een absoluut gehoor kan je de juiste toonhoogte noemen zonder eerst bijvoorbeeld een stemvork te horen. Dat is vooral handig voor stemmen omdat je je instrument zo op het gehoor zuiver kunt houden. Het betekent niet dat je goed kunt horen of veel van muziek af weet. http://nl.wikipedia.org/wiki/Absoluut_gehoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, onze pianostemmer vroeger had dit zeldzame talent. Gebruikte geen enkel hulpmiddel, maar de piano was na zijn stembeurt altijd controleerbaar loepzuiver.
AWM
14 jaar geleden
Dat klopt, Doep, maar dan moet je de hele tijd referentie-akkoorden gebruiken en zo doen de meeste stemmers dat dan ook. Met een absoluut gehoor heb je dat niet nodig.
AWM
14 jaar geleden
Ja, klopt doep, maar alleen maar door de harmonie van akkoorden te gebruiken om de andere snaren te stemmen.
Dat schrijf ik ook hierboven.
AWM
14 jaar geleden
Helemaal :)
orgelstemmer, clavecimbelstemmer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na studie kan je goed terecht als docent op een conservatorium.