Tijdens het niezen kan je je ogen niet open houden als je niest. Je knijpt ze in een reflex dicht. Het meest waarschijnlijk is dat de ogen geirriteerd raken door niezen en dat het sluiten ervan die irritatie verlicht. Dat je ogen er anders uit zouden schieten is beslist niet de reden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Niezen is een reflex die voorrang krijgt even op alle processen en één ervan is dat de ogen sluiten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Omdat anders je ogen eruit kunnen schieten!!!!!
Dus probeer het maar niet. 't Kan goed gaan maar 't kan ook fout gaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahaha, probeer jij het eens, het zal je niet lukken :)
AWM
14 jaar geleden
Je hebt geen idee hoe dicht je bij het goede antwoord zit ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman: Wat moet ik er dan nog aan toevoegen?
AWM
14 jaar geleden
@Rick: Eigenlijk niets!
Dat heb ik ook als ik in bed lig,'s nachts! Maar even serieus,dat is een reflex,net zo als je (dat heb ik tenminste) tijdens het niezen ook helemaal niets meer hoort! Waarom dat zo is,ik denk ter bescherming van je ogen,maar daar ben ik niet zeker van en ga dus ook geen gissingen doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al je spieren span je dus ook die van je ogen je hebt een enorme kracht die je eruit niest,sterker nog ik pies soms zelfs in mijn broek die spieren kun je zelfs niet beheersen hahha.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niest veroorzaakt dat een sterke luchtstroom waarbij stofdeeltjes kunnen opdwarrelen. Om je ogen hiertegen te beschermen sluiten ze automatisch, daar kun je niets tegen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/ogen-openhouden-niezen.2193
Hier kun je ook wel wat antwoorden vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig kan ik dit wel tijdens het autorijden, net als gapen. Waarschijnlijk is het een reflex die je zo hebt aangeleerd, maar dit kun je ook veranderen zoals in lastige situaties.