Hebben de meeste mensen een 'ingebouwd kompas' ten opzichte van hun eigen huis?

Als ik bij een vriendin van mij ben, die in de buurt woont, dan ben ik me ervan bewust dat haar voordeur ten opzichte van die van mij aan de rechterkant zit. Echter ik 'voel' dit ook altijd wanneer ik in een andere stad ben of zelfs in een ander land. Ik heb een heel duidelijk gevoel van wat 'links', 'rechts', 'onder' of 'boven' is en ben me hiervan bewust. Ook wanneer ik in een ander bed slaap, denk ik er altijd even aan hoe dit bed staat ten opzichte van mijn eigen bed. En het gekke is dat het altijd klopt.
Is dit normaal? Doen de meeste mensen dit? Of is dit iets geks wat ik doe?
En, wanneer dit iets is wat de meeste mensen niet doen, hoe noem je dit verschijnsel dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katten en honden hebben dat ook, dus waarom zouden mensen het niet hebben? Leuke vraag hoor, het antwoord weet ik niet, alleen voor mezelf, ik heb hetook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan check je met een kompas of het klopt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Martine, ik ben het eens nagegaan met Google Maps, omdat ik wilde kijken of het een gekke gedachtenkronkel van me was, of iets dat klopte. Ik ben me hier namelijk altijd van bewust. Leuk, Ineke, dat jij het ook hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gek. Ik dénk t altijd wel te voelen maar ik heb t nog nooit gecheckt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, vandaar dat ik het ook vraag.
Of het iets 'geks' van mij is, of dat de meeste mensen zich hier bewust van zijn.
Ik ben ook benieuwd naar de term voor dit gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een andere stad ben ik echt volledig mijn huis kwijt. Maar inderdaad, bij iemand anders (in dezelfde stad) of in een ander bed heb ik hetzelfde. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als s'morgens de zon opkomt lijkt me het niet zo moeilijk en ook het ondergaan van de zon wordt misschien wel onbewust daarvoor gebruikt. Voor zover bekend heeft de mens geen intern kompas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het totaal niet, heb net even op Google Earth moeten controleren waar het noorden zit ten opzichte waar ik woon. Als je me echter een kaart geef kan ik je in Pyongyang afzetten als het moet, als ik reed en mijn vriendin keek kaart deed ik het eigenlijk allebei (voor veiligheidsredenen en om de goede vrede te bewaren hebben we nu een Tom tom).

Antwoorden (3)

blijkbaar heb je een uitstekend richtingsgevoel.
dat is niet gek, wel meer mensen hebben dat.
persoonlijk vind ik het wel iets om jaloers op te zijn, want ik zie kans te verdwalen in een gang met twee deuren.
12 jaar geleden
Sommige mensen hebben een zeer sterk ontwikkeld oriëntatiegevoel.
Mogelijk heeft dit met de evolutie te maken en komt nog uit de tijd, dat men, ten alle tijden, weg kon vluchten de juiste richting heen.

Als ik in een hotel moet overnachten, kijk ik altijd waar de nooduitgang is, dat hoef ik maar een keer te zien en ik weet het, mogelijk is dat het zelfde, , denk ik aan mijn eigen woning, dan ' zie' ik een soort beeld van de omgeving en weet aan welke kant het dorp is, waar mijn kennissen wonen, waar de polder is, het noorden, de kust enz.

Mogelijk is dit een soort sterk bewust zijn van je leefomgeving en de plaats waar je zich bevind.
Het is echter wel ongebruikelijk, want veel mensen hebben hier totaal geen idee van, zo gauw ze de deur achter zich dicht trekken, weten ze b.v. het noorden niet eens meer.

Of er voor het verschijnsel van zich zo sterk bewust zijn van je leefomgeving, een naam is, weet ik niet.
Dat het bestaat, zeker wel, maar jij hebt het wel heel sterk!
Heb je dit in een bos ook zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, in een bos wel, in de bebouwde kom NIET!
Gek hè!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel dus, dat ik in de bebouwde kom sneller verdwaal dan in een bos. Eigenlijk ben ik helemaal niet zo super in de weg ergens vinden. Niet beter dan de gemiddelde mens in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk ben je een erg gevoelig natuurmens, daar horen deze eigenschappen meestal bij.
Het hoort ook bij het spirituele.
Volgens mij verschilt het per persoon hoe sterk dit gevoel ontwikkeld is en het helemaal niet raar om er op te letten waar je precies bent.
Mijn moeder heeft precies hetzelfde als jij,
ik heb het een beetje en sommige mensen hebben het helemaal niet (lijkt het).