Na hoeveel jaar is een plant/boon gemiddeld genomen helemaal nieuw?

De menselijke cellen kunnen een aantal malen zich vermenigvuldigen en na een x aantal maanden sterven ze af om plaats te maken voor nieuwe cellen. Nu dacht ik dat na ongeveer 7 jaar een mens helemaal nieuw is (behalve misschien zijn hersencellen) en bestaat uit andere nieuwere cellen.

Maar hoe lang gaan de cellen van planten en bomen mee? Of blijven hun oude cellen tot hun dood bewaard? Hebben die bijv. hele lange telomeren?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
ronron1212
8 jaar geleden
Als alles nieuw was na 7 jaar zouden we toch nooit sterven en verouderen.
erotisi
8 jaar geleden
Ja dat zou je denken maar door mutaties en eiwitophopingen en misschien door verminderde aanmaak van cellen door de stamcellen en nog veel meer komt er toch een eind aan
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stel @ronron, ik kom na zeven jaar bij jou de inboedel vernieuwen, maar alles is van mindere kwaliteit, zou zo maar kunnen. Stort het hele gebeuren na drie misschien al in. Niet alles van het lichaam vernieuwd, of komt er een zelfde kwaliteit voor terug, als dat zo was, zouden wij inderdaad onsterfelijk zijn.
ronron1212
8 jaar geleden
@JoanDArc juist dus niet alles wordt vernieuwd
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De cellen blijven inderdaad tot hun dood bewaard. zie mijn vrij uitvoerig antwoord.

Het beste antwoord

Nooit.

Het fraaie van bomen is, dat zij aan de buitenkant tot het einde van hun leven doorgroeien, terwijl ze aan de binnenzijde afsterven; bij dat afsterven ontstaat kernhout dat als enige (maar wel zeer belangrijke) taak heeft, de boom weerstand te geven tegen stormen en tegen aantasting door insecten en ziekteverwekkers. Het levende deel van de boom(stam) noemen we het spinthout en hier en in de schors vindt het saptransport plaats dat de boom in leven houdt. In het kernhout worden vaak gifstoffen afgezet die het onaantrekkelijk maken voor schimmels, insecten en parasieten om hierin te leven. Die stoffen worden in de houtvaten afgezet, die daardoor verstopt kunnen raken; wat niet erg is, want het kernhout is als transport onderdeel niet belangrijk meer. Wat je je goed moet realiseren is dat dit steeds doorgaat: wat nu spinthout is, zal over 10 jaar kernhout zijn, als de boom tenminste blijft leven.
Al is bij sommige bomen niet makkelijk te zien wat spinthout en wat kernhout is, dit is echt wat in principe altijd gebeurt. Doordat het spinthout aan de buitenkant steeds blijft aangroeien, hoeft het maar een aantal jaren haar taak als transportzone te vervullen, totdat het afsterft en kernhout wordt. Dan is inmiddels weer nieuw spinthout gevormd. Dit ontstaat uit cambiumcellen, doe trouwens aan de buitenzijde van de boom de schors vormen. Ook de schors heeft trouwens een beschermende werking (bijv. tegen bosbrand).

Zie voor heel veel informatie over bomen en hout de bronnen!

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat ik nu zie, nog niet expliciet te hebben vermeld: het kernhout is dus het niet meer levende (ofwel afgestorven, dode) deel van de boom! alleen het spinthout en de bast is (wat de stam betreft) levend materiaal.