Als ik de verwarming thuis iets lager zet verbrand ik dan meer calorieën?

Stel dat ik de verwarming altijd op 20 graden heb staan en ik zet deze op 18 graden (ceteris paribus), verbrand ik dan opeens meer calorieën omdat mijn lichaam harder moet "stoken" om op 37 graden te blijven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ceteris paribus? Is dat: "of iets dergelijks"?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat betekent dat de overige omstandigheden gelijk blijven.

Het beste antwoord

In principe moet je inderdaad harder stoken om op temperatuur te blijven. Dat kost meer calorieën.

Het maakt echter niet zo gek veel uit, omdat je lichaam nog wat extra mogelijkheden heeft. Zo zullen de bloedvaten in je huid zich samentrekken. De doorbloeding van je huid neemt daardoor af, waardoor je minder warmte verliest. Daardoor blijf je al wat beter op temperatuur. Je moet nog wel een tikje harder stoken, maar niet zoveel als wanneer je bloedvaten gewoon open zouden blijven staan.

Verder is het natuurlijk de vraag of je het continu koud wilt hebben. Het lijkt mij aangenamer elke dag te bewegen, en twee of drie keer per week écht aan sport te doen. Dat zet minstens zoveel zoden aan de dijk, het is leuker, het is socialer, je voelt je er prettiger bij, het is goed voor je gezondheid, je conditie verbetert, je weerstand wordt groter, en je gaat er beter uitzien.

Al ben ik Cryofiel, ik weet wel waar ik voor kies...   ;-)
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het moet uit de lengte of de breedte komen dus: ja.
Het zal wel niet genoeg zijn om van af te vallen ben ik bang ;-)

Toegevoegd na 2 minuten:
Je lichaam zal wel proberen om de doorbloeding van je huid te verminderen waardoor je minder warmte aan de omgeving af staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet per definitie. Door de thermoregulatie kunnen de haarvaten in de huid kleiner worden zodat je minder warmte verliest.

Bij 18 graden denk ik dat onze basismetabolisme hoog genoeg is om het lichaam op temperatuur te houden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik dacht dat er wel onderzoek naar gedaan is of volkeren die in koude gebieden leven een hoger metabolisme hebben (dus meer verbranden).

Toegevoegd na 4 minuten:
ik bedoelde niet dat de haarvaten kleiner worden, maar minder doorbloed. Cryofiel verwoord het beter.

Toegevoegd na 9 minuten:
Bij Humane Biologie in Maastricht (Universiteit Mastricht) is er onlangs een promovendus opgezet: http://www.academictransfer.com/employer/UM/vacancy/3538/lang/nl/

Toegevoegd na 13 minuten:
Mooi overzicht van het basaal metabolisme geeft Harris:

http://www.allwell.nl/harrisb.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Som, bedankt voor al die toevoegingen en links. Helemaal geweldig dat je na het geven van een antwoord nog steeds verder op zoek gaat naar extra informatie, wordt erg gewaardeerd. Vooral dat artikel vond ik geweldig: Airco en CV dikmakers! :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag gedaan, daar is deze site voor bedoeld ;o) En voor mij is het leuk om in mijn vakgebied geprikkeld te worden om na te denken over dit soort vragen. In mijn huidige werk doe ik niets met biologie en wetenschappelijk onderzoek al 20 jaar niet meer.
Ja zeker dat gebeurt ook, in ons lichaam zit ook een soort thermostaat, die onze themperatuur regelen.
Daarom is het ook wenselijk, dat je het in huis niet te warm stookt en ook geen overdreven veel kleren aan trekt bij koud weer.
Je lichaam moet de prikkel houden om zelf op themperatuur komen en te houden , daar is natuurlijk energie voor nodig, dat haalt het lichaam uit zijn voeding en uit de reserve, als dat nodig is, dus verbrand je meer calorieën.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je puur naar het warmtegebruik kijkt van de verwarming dan verbrand je minder calorieen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De afgegeven warmte is recht evenredig met de temperatuur van een lichaam. Je verbrandt dus meer (cp) als de temperatuur lager is.