Hoe kan het dat ik opeens een andere slaaphouding heb?

Ik sliep altijd op mijn zij of op mijn rug, maar de afeglopen 2 maanden betrap ik mij er op dat ik op mijn rug lig en dan met mijn knieën de lucht in en dus mijn voeten naar mijn lichaam toe getrokken.

Dit lijkt me een niet natuurlijke houding en vraag me dan ook af waarom deze wijziging in mijn slaaphouding zich heeft voorgedaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (1)

Wanneer je slaapt, zoekt je lichaam automatisch de meest comfortabele houding om tot rust te komen. Om overbelasting te voorkomen neem je gedurende de nacht verschillende houdingen aan. Dat heb je meestal niet eens door.
Op je rug liggen met je knieën opgetrokken is ook een houding die je lichaam kan aannemen. Zeker in de wintermaanden slapen mensen vaker in een of andere versie van een foetushouding omdat dat warmer is.
Zolang je geen lichamelijke klachten hebt, hoef je je totaal geen zorgen te maken over je slaaphouding. Ervaar je 's morgens bij het opstaan problemen, dan is er een onderliggend probleem.
Een andere reden kan zijn dat je kussen te laag is. Een te laag kussen kan ervoor zorgen dat je niet comfortabel ligt op je zij (de meest ideale houding om je knieën te ontlasten). Je lijf zoekt dan automatisch naar een acceptabel alternatief. Je kussen kan gewoon versleten zijn. Een kussen gaat ongeveer 2 jaar mee, en daarna moet je het vervangen.