Hoe komt het dat wanneer je je ogen sluit en vervolgens een tijdje op je ogen drukt met je handpalmen, je allemaal kleuren ziet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat deed ik vroeger ook!

Het beste antwoord

Dat komt doordat je door de druk op de oogbol ook op de zenuwen drukt op het netvlies. Die zenuwen raken normaal gesproken geprikkeld door licht, maar door de hoge druk worden de zenuwen geprikkeld en gaan signalen afgeven aan de hersenen. Die interpreteren de signalen als licht omdat het van de oogzenuw afkomt.

Zo kan je ook sterretjes zien als je een klap op je oog krijgt.