Als je hersenen pas op je 25de helemaal volgroeid zijn, is een 21 jarige dan nog niet echt een volwassene?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
9.9K

Antwoorden (4)

Je hebt mensen die met 60 nog niet volwassen zijn.:)
Met 21 is het lichaam volgroeid en aangezien groeien vroeger 'wassen' genoemd werd, kwam hier de uitdrukking volwassen vandaan. We hebben nog steeds bijv. de 'wassende' maan, dit duidt nog steeds op een groeïende maan (die in omvang toeneemt).
amc
12 jaar geleden
Nee, een 21-jarige is (naar mijn mening) inderdaad nog niet volwassen. Hoewel je jezelf ook de vraag kunt stellen of iemand van 25 wel volwassen is... Je hebt dan wel de volgroeidheid van de hersenen (die overigens volgens mij pas bij het 28e levensjaar plaatsvindt, maar dat terzijde), maar de mentale ontwikkeling naar volwassenheid kan vele malen langer duren.

Iemand van 21 kan wel, doordat de hersenen al zover volgroeid zijn, meer verantwoordelijkheid aan dan een jongere, nog puberende, persoon. De status 'volwassene' is waarschijnlijk onder andere ook daarom op 21 gesteld.
Een beetje een dubbel antwoord dus, excuses voor de eventuele incompleetheid :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geeft niet, je antwoord is interessant. Ze zeggen ook dat de hersenen rond de leeftijd van 25 volgroeid zijn, dus 28e jaar kan inderdaad ook. Ik zelf ben 21, bijna 22 jaar, hierdoor verwacht de omgeving dat ik al klaar sta voor het leven en alle verantwoordelijkheid op me kan nemen, dat ik net zo kan denken als een 40 jarige, terwijl ik stiekem eigenlijk niet helemaal klaargestoomd ben voor het volwassenen leven. Ik heb hele volwassenen trekjes waardoor mensen me ouder inschatten, maar ook kinderachtige trekjes. Het lijkt wel dat ik nu tussen kind-zijn en volwassenen-zijn inzit, heel gek.
amigo
12 jaar geleden
ha ha, heb je daarom zo'n oude kop als avatar??????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik me niet vergis is dat Patrick Stewart..? (in Moby Dick) Leuk hoofd trouwens, dat wel :) Alles wat je opnoemt is heel menselijk, waarschijnlijk heeft iedereen dat wel. Ook de fase van het er-tussenin zitten. Die komt mij ook erg bekend voor. En is nog steeds aan de gang, ook al ben ik nu 24 ;)
ja eigenlijk is dat dat zo.
de hersenen zijn pas helemaal volgroeid als je rond de 25 jaar bent.
het laatst ontwikkelt zich het vermogen om goed te kunnen organiseren, onder controle houden van impulsen, het overzien van de gevolgen van je daden en het stellen van prioriteiten, dus is het ook logisch dat mensen tot zo'n 25 jaar zich soms nog heel onvolwassen gedragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet gezegd natuurlijk dat iemand die jonger is dan 25 geen les zou kunnen geven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk zelfs dat iemand die qua leeftijd en beleving dichtbij zijn/ haar doelgroep staat, juist heel goed les kan geven aan die groep.
Deze stelling wordt in mijn optiek HEEL mooi toegelicht in het boek van Dick Swaab: "wij zijn ons brein"

Hij stelt dat de prefrontale cortex langzaam rijpt.

De functie van de prefrontale cortex is het afremmen van impulsief gedrag en en morele afwegingen maken.

Nu is in mijn optiek het "rijpen" van dit belangrijke onderdeel net zo iets als het rijpen van een banaan. Die zijn ook niet allemaal tegelijk zover. Er zal dus wel variatie mogelijk zijn van mens tot mens.

Verder hangt het er wel erg van af wat je precies verstaat onder "volwassen".

Iemand van rond de 20 is mogelijk nog niet helemaal op de top van zijn kunnen wat die cortex betreft maar volwassenheid is meer dan dat. Het is ook zelfredzaamheid en sociale omgang om er maar een paar te noemen.

Ik denk dat de menselijke geest nooit is uitgeleerd. De meeste 25 jarige zijn ook nog niet klaar om een gezin te stichten, zou dat maken dat ze niet volwassen zijn?

En de meeste 30 jarigen zijn nog niet klaar om directeur van een groot bedrijf te worden (en vele worden het nooit maar die enkeling dus wel als hij 40-45 is).
amigo