Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat bedoelt iemand als hij/ zij zegt dat het "kapot goed " was ?

iemand zei dat het kapot goed was . Ik hoorde niet veel meer van het gesprek.
Wat is dit voor een dubbele betekenis in een uitspraak ? Kapot is toch NIET goed ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat wilma het bij het rechte eind heeft, en dat het kapotte goederen betekent. Goed ook in de betekenis van stof, ondergoed etc.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

In de flowerpowerperiode werden de uitdrukkingen ´te gek´ en ´onwijs gaaf ´ gebruikt om enthousiasme ergens over te uiten. Voor die tijd was het allemaal ´mieters´, en na die tijd ´cool´ en ´flex´. In jongerentaal worden Nederlandse woorden vervangen door woorden uit immigrantentalen en uit het Amerikaanse slang.
'Heel erg goed' kan daardoor tegenwoordig in verschillende Nederlandse straattalen worden weergegeven, waaronder:
bombe, chill, cool, dope, gruwelijk, lauw, master, relaxt, span, spin, strak, tof, tranga, vet, wreed, kapot goed.

Het is maar net welk woord een bepaalde groep jongeren aanspreekt, en de één neemt het heel snel van de ander over. De invloed van populaire radio- en televisieuitzendingen zal een rol spelen, net als de taal die gebruikt wordt in songhits.
Jongeren uit Amsterdam gebruiken vooral vluchtige versterkende woorden die na enige tijd vervangen worden door nieuwe. Op dit moment zijn dat bijvoorbeeld vet in vet cool (heel erg cool) en kapot in kapot leuk (heel erg leuk).
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

"Dat liedje is kapot goed."
In deze zin kun je "kapot" vervangen door "heel erg".

Toegevoegd na 2 minuten:
Een tijdje werd het woord "kanker" gebruikt. Er werd dus gespot met kanker: "kanker lauw", "kanker goed", "kanker mooi"; ik hoor het nog steeds best vaak onder de jongeren. Ik denk dat men die, het spotten met "kanker", af wilde leren, het woord "kanker" zijn gaan vervangen door "kapot".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zal wel net zoiets zijn als het woord "lomp" wat in omgeving Ede wordt gebruikt voor iets wat bijzonder goed is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn nieuwe verzonden woorden, zoals een tijd land alles 'vet` was vet gaaf, vet cool.
Vaakst
Baalde we vroeger als een ' stekker' en als mijn moeder vroeg: waar ga je heen, gingen we fietsen stelen op het Damrak.
Verzonnen uitdrukkingen waar weinig tot geen logica in zit, sommige ' overleven' andere hoor je over een tijdje nooit meer.

Toegevoegd na 1 minuut:
Waarom ik nu vaakst in mijn tekst heb staan geen idee, 't is nog vroeg.......;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kapot is een alternatief voor dingen als: vet, cool, super, mega enz. Kapot goed wil dus zeggen: super goed!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik iemand 'kapot goed' zou horen zeggen, zou ik in eerste instantie denken aan een kapotte sok of een gescheurd laken. Het wasgoed was goed vóór de was, maar na de was was de was kapot. En kapot goed ga je eerst stoppen of naaien voor je het in de kast opbergt.
In de tweede plaats zou ik denken aan de wasmachine of de koelkast; witgoed dat ook kapot kan gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing