Is psycho neuro immunologie een wetenschap?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.3K
Erna55
8 jaar geleden
Master of Science in Clinical Psychoneuroimmunology kan in Nederland niet worden behaald.
Mevr. Geja Heinen claimt deze titel te hebben gehaald in Spanje. ----------------- Uit : http://www.kwakzalverij.nl/1623/Mastertitel_in_de_oer_dietetiek_met_de_Spaanse_slag DUO betwijfelt bovendien of dit in Spanje wel kan. Volgers van een cursus aan de universiteit van Gerona zullen minimaal een universitaire vooropleiding moeten hebben, een bachelor bijvoorbeeld met voldoende geaccepteerde/geaccrediteerde studiepunten.
Pruimboom wil niets over zijn MSc-bedenksel kwijt. De enige zin die hij vanuit Lanzerotte mailt, is dat `de eerder genoemde Geja Heinen in juli 2013 met succes de master in klinische PNI heeft afgerond aan de universiteit van Gerona.´
En dat is gek omdat het persbericht op de Bonusan-website meldt dat op dat moment de universiteit van Gerona er niets mee van doen had.

Het beste antwoord

Psychoneuro-immunologie of PNI is een wetenschap die daadwerkelijk bestaat. Deze wetenschap houdt zich bezig met de samenwerking tussen de ziel (psycho > van het Griekse ψυχη [psuugè] wat 'ziel' betekent), het zenuwstelsel (neuro > verwijst naar de belangrijkste zenuwcellen in ons lichaam nl. de neuronen) en het immuunsysteem (immuno > immuunsysteem). Er wordt vaak kritiek op deze studie gegeven omdat er geen (beperkt) bewijs is voor de hypothese dat de ziel invloed heeft op het menselijke immuunsysteem. Deze wetenschap wordt ook door sommigen niet erkend (door het tekort aan bewijs).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Totdat er daadwerkelijk concreet bewijs wordt aangeleverd, is PNI niet meer of minder dan protowetenschap. Ik snap daarom niet goed dat je deze bron aandraagt, aangezien er niets in dat artikel staat dat er op wijst dat het daadwerkelijk wetenschap betreft, integendeel.

Andere antwoorden (1)

Er is nog geen wetenschappelijke opleiding in de psycho neuro immunologie en universiteiten staan niet te trappelen. Er is wel in de alternatieve hoek wat over te vinden maar ik denk dat je dit in ieder geval nu nog niet een erkende wetenschap kunt noemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Clinical PNI - de Nederlandstalige variant is kPNI - is een hersenspinsel van fysiotherapeut Leo Pruimboom. Hij heeft op Lanzarote de Academia Espanola de Psico-Neuro-Immunologia (AEP) opgericht, een instituut dat zou samenwerken met de universiteiten van Gerona en Graz. De AEP heeft in 2006 een master of science in klinische PNI ontwikkeld, stelt Pruimboom.
Een van zijn docenten is Frits Muskiet, geen onbekende van de Vereniging tegen de Kwakzalverij en in 2013 genomineerd voor de Meester Kackadoris-prijs vanwege zijn niet-onderbouwde orthomoleculaire geloof. Pruimboom en Muskiet schreven artikelen over paleo-eten.