Veronderstelt men dat de sterren zeer ver weg staan, dan kan dat alleen maar als de horizon in zuidelijkere gebieden een hoek maakt met de horizon in noordelijkere gebieden, dus als het oppervlak van de Aarde rond is. Dus kan de oppervlakte van de Aarde niet plat zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als de aarde plat was, zou je oneindig ver moeten kunnen kijken. Door de bolling van de aarde kun je maar een bepaalde afstand zien.

Als je met je vraag bedoelt waarom hij niet plat zou kunnen zijn: elke planeet wordt vanuit het midden gevormd. Naar elke kant zet zo'n kern hetzelfde uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vond het wel leuk om hiervan het antwoord te weten. Dus ff gezocht. De aarde onstond zo'n kleine vijf miljard jaar geleden ontstond. Maar we weten wel ongeveer hoe dat gegaan is. De aarde werd, samen met de zon en de andere planeten daaromheen, gevormd uit een zich samentrekkende wolk van gas en stof. Voor het beantwoorden van de vraag waarom de aarde rond is, kunnen we het beste kijken naar het stadium waarin ze vloeibaar was. Dan is de vorm gemakkelijk te beïnvloeden. En dat beïnvloeden gebeurde door de zwaartekracht. De zwaartekracht is de aantrekkende kracht die ervoor zorgt dat de aarde rond de zon draait, en de maan plus allerlei satellieten weer rond de aarde. Als die kracht er niet was er zouden de astronauten met hun ruimtecapsule het heelal in verdwijnen, als gevolg van de middelpuntvliedende kracht.
Die zwaartekracht (of gravitatiekracht) zorgde er nu voor dat de jonge, vloeibare aarde een ronde vorm kreeg. Dat komt doordat de aantrekkende krachten het buitenoppervlak zo klein mogelijk willen maken. Denk even aan honderd knikkers op de vloer. Als je daar een touw omheen legt en dat aantrekt, zul je echt geen vierkant krijgen, of een driehoek. Je krijgt een ronde vorm, omdat die bij de gegeven inhoud de kleinste buitenkant heeft. Iets dergelijks gebeurt ook met regendruppels: die zijn óók rond, al is de oorzaak van de samentrekking daar anders. Als zo'n regendruppel nu afkoelt, houdt hij zijn ronde vorm en krijg je ronde hagelstenen. Zo ging het ook met de aarde, toen die afkoelde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
volgende uitleg uit bron :

De aarde werd, samen met de zon en de andere planeten daaromheen, gevormd uit een zich samentrekkende wolk van gas en stof. Voor het beantwoorden van de vraag waarom de aarde rond is, kunnen we het beste kijken naar het stadium waarin ze vloeibaar was. Dan is de vorm gemakkelijk te beïnvloeden. En dat beïnvloeden gebeurde door de zwaartekracht. De zwaartekracht is de aantrekkende kracht die ervoor zorgt dat de aarde rond de zon draait, en de maan plus allerlei satellieten weer rond de aarde. Als die kracht er niet was er zouden de astronauten met hun ruimtecapsule het heelal in verdwijnen, als gevolg van de middelpuntvliedende kracht.
Die zwaartekracht (of gravitatiekracht) zorgde er nu voor dat de jonge, vloeibare aarde een ronde vorm kreeg. Dat komt doordat de aantrekkende krachten het buitenoppervlak zo klein mogelijk willen maken. Denk even aan honderd knikkers op de vloer. Als je daar een touw omheen legt en dat aantrekt, zul je echt geen vierkant krijgen, of een driehoek. Je krijgt een ronde vorm, omdat die bij de gegeven inhoud de kleinste buitenkant heeft. Iets dergelijks gebeurt ook met regendruppels: die zijn óók rond, al is de oorzaak van de samentrekking daar anders. Als zo'n regendruppel nu afkoelt, houdt hij zijn ronde vorm en krijg je ronde hagelstenen. Zo ging het ook met de aarde, toen die afkoelde. En precies zo ging het met de andere planeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De rondheid van de aarde komt inderdaad dankzij de zwaartekracht ten tijde van de formatie hiervan.

Overigens is dit ook al veel langer bekend dan vaak wordt gedacht; De oude Grieken hebben met schaduwmetingen geconstateerd dat de lengte van een schaduw een paar honderd kilometer uit elkaar (in de noord-zuid richting) op hetzelfde moment verschilt, hetgeen alleen kan als het oppervlak van de aarde niet plat is.
Tevens is aan de vorm van de aardschaduw bij een maansverduistering duidelijk te zien dat de aarde een bol is.
Bovendien werd bij navigatie op zee aan de hand van sterren ook - bewust of onbewust - de aanname gedaan van een ronde aarde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door de wet van de zwaartekracht. Daarrdoor wordt een massa naar elkaar toe getrokken. Hoe dichter de massa hoe zwaarder het object. Zwaartekracht wordt gevormd vanuit het middelste punt. De deeltjes daar omheen worden daardoor aangetrokken. Een bol is de meest natuurlijke vorm in dit proces omdat de druk dan overal gelijk verdeeld is, in tegenstelling tot een kubus waarbij de hoeken verder van het middelste punt verwijdert ligt dan de vlakken.