Waarom is goud in de oudheid belangrijk geworden voor de mens?

Was het puur een kwestie van "het ziet er mooi uit" of had men een andere beweeg reden om goud mooi en kostbaar te vinden.
Er waren vroeger toch ook andere metalen die net zo mooi of zeldzaam waren als goud?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
welke metalen waren dat?

Antwoorden (4)

Goud blijft natuurlijk langer mooi dan bijv koper (groen), bovendien was er maar weinig goud te vinden. Schaarste maakt altijd dat een produkt kostbaarder wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de tijd dat men nog ruilde, vond er toevallig iemand goud. Omdat toen niemand het had en nog ruilde met bijvoorbeeld 1 kannetje melk tegen 5 eieren werd goud ineens een nieuw ruilmiddel, omdat iedereen het toen wilde hebben! Daarom is en was goud heel erg belangrijk voor de economie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goud en zilver zijn edelmetalen c.q. kostbaar omdat ze er zo fraai uitzien en edelsmeden er mooie prachtige sieraden van kunnen maken. Tevens zijn ze duur, daar ze zulke goede geleiders van elektriciteit zijn. Ze worden dan ook in elektrische instrumenten van hoge kwaliteit (superkwaliteit) gebruikt. Echter de voornaamste reden waarom goud en zilver zo duur zijn, is vanwege de zeldzaamheid waarmee deze edelmetalen op aarde voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord maar niet op de gestelde vraag (-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou het geen antwoord zijn op de vraag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag gaat over waarom goud in de OUDHEID belangrijk is geworden. Het antwoord geeft aan waarom goud NU belangrijk (en duur) is.
in de oudheid heeft men ontdekt dat goud een materiaal is wat niet verouderd door oxidatie. Het is een materiaal dat als het vandaag glanst, en je het 100 jaar laat liggen, nog steeds glanst. ( niet als je het gebruikt). Het komt al glanzend uit de grond. Daarmee werden dus onedele metalen vergeleken en werd goud natuurlijk als meest waardevol gewaardeerd. Mede natuurlijk vanwege de zeldzaamheid. Verder zoals in latere tijden kan je lezen in de andere antwoorden.