Is het nu verplaatsen van dieren naar locaties waar ze vroeger niet konden leven een vorm van fauna vervalsing?

Of kan je dit zien als fauna bescherming, als het gedaan wordt om uitsterven als gevolg van verschuivende klimaatgordels tegen te gaan?

Toegevoegd na 34 minuten:
Ik bedoel hiermee: Het bewust verplaatsen door mensen van dieren naar locaties waar deze dieren normaal gesproken niet voorkomen. Niet het zichzelf verplaatsen van dieren als gevolg van verplaatsen / uitbreiden van areaal.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja zeker, het is faunavervalsing, maar als die soort het lukt, kun je het ook zien als een stimulans voor die soort om sterker te worden, zeker gezien de warmtegrenzen aan het fietsen zijn over de globe...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit is iets wat al honderden miljoenen jaren gebeurt. Nu helpt de mens een handje.

Wanneer het klimaat veranderde gingen dierensoorten mee of ze stierven uit. Nu gaat het allemaal wat sneller en moet de mens een handje helpen. Het is dat of je laat soorten uitsterven. Biodiversiteit is heel belangrijk in een gezond ecosysteem. De keuze lijkt me duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens +1
Veel mensen hebben de neiging om de wereld zoals ze hem aantroffen of op een ander tijdstip in een vrij recent verleden als ideaalbeeld te zien.
Ze gaan er aan voorbij dat de wereld leeft en dus voortdurend verandert. Als die verandering plaats vindt door het gedrag van een bever of een olifant wil men het nog wel als natuurlijk erkennen en daarmee acceptabel vinden, maar zodra de mens het doet is het niet meer natuurlijk hoewel veel mensen toch beweren van een voorouder van de chimpansee af te stammen.
Een hoop stront van een olifant verandert de natuur ook en mensen doen dat ook; dat hoort bij het leven.
Zoiets als faunavervalsing bestaat niet.
Of je zou een nieuwe theorie over het ontstaan van mensen moeten ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is,waarom worden deze dieren verplaatst? Is de populatie te groot geworden,of is hun omgeving niet meer in staat ze te voeden,dan is het m.i. een goed idee ze te verplaatsen ,ook al is het fauna vervalsing,want dat is het inderdaad!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is vaak goed misgegaan. Kijk maar naar de Kikker in Australië of het konijn.