Wat kan er nou allemaal aan de hand zijn bij de Nasa?

Gisteren gelezen dat er morgenavond een persconferentie komt. De Nasa zou iets gevonden/ontdekt te hebben wat met buitenaards leven..

Toegevoegd na 1 minuut:
Oeps de zin niet volledig...

De Nasa zou iets gevonden/ontdekt te hebben wat met buitenaards leven.. te maken heeft

jaaa, klopt.
spannend :)

maar, dat zijn jammergenoeg alleen maar gedachten en speculaties van mensen.
NASA gaat vertellen over een belangrijke astrobiologische ontdekking. maar wat dat dan is.

hier zeggen ze dat het gewoon een hoax is.

hier wordt toch meer in buitenaards leven wat gezocht.

ik ben wel benieuwd :)

Toegevoegd na 1 minuut:
het is dus niet zeker dat het om buitenaards leven gaat.

sommige denken ook dat het om een ontdekking gaat, van een bacterie die van arseen leeft. (interessant omdat alle andere bacterien van fosfor leven).

Tot nu toe was de theorie dat fosfor nodig is voor de opbouw van DNA, maar deze bacterie die in een vervuild meer is aangetroffen, heeft nauwelijks fosfor gebruikt maar arsenicum.
Dat maakt het dus mogelijk dat ook elders in het heelal 'leven' is, ook al is er geen fosfor, en dat schept veel mogelijkheden.
Zie ook: http://www.nu.nl/wetenschap/2391881/nasa-ontdekt-buitenaardse-bacterie-aarde.html
Het blijft speculeren, maar van alle speculaties lijkt mij dit de meest waarschijnlijke. En inderdaad, een organisma dat zijn DNA opbouwt op basis van Arseen in plaats van op basis van Fosfor, is sowieso een gigantische ontdekking, ook als je je blik alleen op de aarde richt. Als je je dan realiseert, dat hiermee het aantal leefbare planeten omhoog schiet, heeft deze aardse ontdekking belangrijke implicaties voor de aanwezigheid van leven in het heelal.
Ja, dat is het. In de buitenlandse pers, waar het later is, zijn er al beschouwingen te lezen . Bijv. Str8 Times uit Singapore. Het is voor normale mensen niet opzienbarend.
Ongeveer zoals Hippo schrijft. Maar onjuist is de opmerking van Cryo: 'heeft deze aardse ontdekking belangrijke implicaties voor de aanwezigheid van leven in het heelal.'
Dat leven is er of is er niet, en de ontdekking van vandaag voegt daar niets aan toe. Er zijn implicatie voor de kans op.... Dat wel.
Oh, ja, inderdaad: het heeft implicaties voor de kans op leven in het heelal. En het heeft implicaties op de planeten waar we naar leven zouden kunnen zoeken. Althans, naar leven dat op biochemisch niveau enigzins functioneert zoals aards leven. Vroeger werden fosforloze planeten direct overgeslagen. Nu niet meer: we weten nu, dat het zin heeft, ook die planeten nader te bestuderen.
Hari70: dan heb je het niet helemaal goed begrepen. Want er is altijd geredeneerd: als er geen fosfor is, kan er geen leven zijn zoals wij dat kennen. En nu blijkt ineens dat fosfor nauwelijks nodig is! Dat is een sensationele ontdekking want dan kan leven op veel meer plekken mogelijk zijn.
Het zegt niet dat dat zo is, maar het bewijst dat er veel meer mogelijk is dan we tot nu toe beredeneerd hadden, en dat zet alles nogal op z'n kop.
De vraagt rijst dan, is Arseen de enig mogelijke vervanger van niet alleen fosfor, of zullen er ook nog andere combinaties mogelijk blijken te zijn?
Die vraag rijst zeker! We kunnen niets meer uitsluiten, lijkt me.
Ik riep altijd: we gaan er vanuit dat de natuurwetten zoals die hier gelden, overal zo zijn, maar zou dat wel kloppen? Nu lijk ik gelijk te krijgen.
Waar kan ik die Nobelprijs ophalen? :-)
Wat heeft dit met de natuurwetten te maken?
Welke wetten bedoel je Cryo? De wetten die wij in onze alwetendheid gemaakt hebben, of die de natuur zelf heeft bedacht, maar voor onze onwetendheid nog een tijdlang geheim houdt?
@Hippo, mijn oliebollenboer bakt zulke heerlijke appelbeignets,de Nobelprijs zou je hem er voor geven! Daar wil ik je er wel een paar van sturen ( onder rembours).
Cryofiel: het heeft met onze veronderstellingen te maken. We dáchten dat bepaalde dingen niet konden, en ineens, hoppa, blijken ze wel te kunnen. Leven op zo'n plek was onmogelijk volgens onze natuurwetten, en blijkt nu dus tóch te kunnen. Moolkeesje: lief aanbod, maar eh... Ik hou niet van appelbeignets. Eet ze maar lekker zelf op ;-)
Ik versta iets anders onder het begrip natuurwetten.