Hoelang blijft een lichaam gaaf na balseming?

Als ik dan lees dat veel leiders gebalsemd en opgebaard worden - blijft het lichaam dan werkelijk 'voor eeuwig goed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (2)

Balseming is het vertragen of verhinderen van het vergaan van stoffelijke overschotten door het gebruik van conserveringsmiddelen.

In het vroegere Egypte kende men het balsemen ook wel beter als "mummificeren" en er zijn vondsten gedaan van mummies meer dan 3000 jaar oud die er nog steeds "goed" uit zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik werkte voor korte tijd bij en begrafenisonderneming toen ik nog een brommer had en dat is al even geleden. Er werd mij gevraagd op de persoon te wachten die een dode kwam balsemen. Na enige tijd kwam er een man op een motor een BMW met een boxermotor om precies te zijn en die liet mij weten dat hij iemand moest balsemen. Ik had bij het woord balsemen de meest vreemde gedachten over smeerseltjes, het verwijderen van bepaalde organen, het dichtnaaien van bepaalde lichaamsopeningen en vooral veel bandage. Niets daarvan. De man maakte een klein sneetje in de lies van de overledene en haalde daar een dik bloedvat uit en sloot daar een pompje en twee kunststof containertjes op aan en liet het pompje zijn werk doen. Na de koffie en vele anekdotes vond de balsemer het wel goed zo en koppelde de containertjes en pompje weer af en zette een klemmetje op de ader en niette het gemaakte sneetje weer dicht. Zo dat is weer klaar zei hij. De vloeistof in het lichaam had hij verwisseld voor formaldehyde en hij liet mij weten dat je over 100 jaar, zonder schade aan te brengen die overledene de hand kon schudden. Een illusie armer en een ervaring rijker vertrok de man weer naar zijn volgende vereeuwiging.
Kortom zolang de omgeving niet te droog en te warm is lijkt 100 jaar geen uitzondering.
Let wel, mummies is natuurlijk een heel ander verhaal. Daarbij is al het vocht uit het lichaam verdwenen en is de overledene niet meer als zodanig herkenbaar. Bij de moderne balseming blijf je nagenoeg het zelfde omdat de formaldehyde rood van kleur is. De balsemer grapte nog dat sommige mensen er na balseming beter uitzien dan ze ooit gedaan hebben.