Hoe groot is de penetratiediepte (stralingsdiepte) van infrarode straling in het menselijk lichaam?

Mogelijk is het interessant dit te vergelijken met bijvoorbeeld microgolfstraling.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Om dit te beantwoorden moet je kijken naar primo de frequenties van alle stralingen en secundo de sterkte van de bron.

Op http://www.utwente.nl/hr/info_voor/medewerkers/arbo/vgm/Veiligheid/straling/niet_ioniserende_straling/Werken_met_niet-ioniserende_straling/ zul je lezen dat infrarood bij gevaar voor de huid wordt opgesplitst in IR-A, IR-B, IR-C.

Ik citeer even het relevantie stuk voor jou uit vermelde link:

"Infrarood wordt opgedeeld in drie frequentiegebieden: IR-A, IR-B en IR-C. Infraroodstraling met een kleine golflengte (IR-A) kan tot diep in de huid en de ogen doordringen en voor thermische (warmte) schade zorgen van de netvliezen. Bij chronische blootstelling van de ogen kan staar ontstaan. Golflengtes die horen bij IR-B en IR-C kunnen niet verder doordringen dan de hoornvliezen en veroorzaken minder schade. De huid kan door overmatige blootstelling aan infrarood verbranden.
De normering voor dit deel van het spectrum is zeer ingewikkeld omdat de gevoeligheid van het lichaam sterk afhankelijk is van de uitgezonden golflengte. Bovendien zijn de verschillende lichaamsdelen niet allemaal even gevoelig. Meer informatie hierover is te vinden in het advies van de Gezondheidsraad (1993)."

Van de microgolfoven, weet je wellicht dat het een soort bombardement veroorzaakt op voeding en vooral vetten (boter) en zo, verhitten uitermate snel. Deze golven blijven rondkaatsen in de microgolf tot ze 'opgeslorpt worden' door de stof die ze moeten verwarmen en zichzelf zo omzetten in warmte (hoge trillingen). Dit is veel schadelijker natuurlijk, maar als je weet dat ze 1000 Watt door de microgolf sturen terwijl je bij IR-A gewoon denkt aan zonnestralen om bruin te worden buiten of onder de zonnebank waar je LANG onder moet liggen, vergelijk je in zekere zin ook appels met peren (ultra kort bombardement versus lange termijnstraling).

Nu kun je naar Wikipedia op http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisch_spectrum surfen waar ik de bijgevoegde afbeelding uit meegeef.

Dit stel je nu tegenover de doordringbaarheid van de huid, maar twee weken geleden hielp ik nog bij de voordracht van de Unversiteit van Gent over de laatste stand van zaken omtrent straling versus kankers, en daar was het publiek niet zo gelukkig met de vrij pertinente zekerheid dat de meeste schadelijke straling nog steeds Radon is en afkomstig is van... de natuur (kelders hopen dit op, dus frequent verluchte kamers op eerste verdieping blijven gezondste leefruimten).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wil je met formules gaan werken hoe diep exact per stralingsgamma, verwijs ik je naar http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19021357. Als je wil, zeg mij een spectrum, een straling en densiteit en ik probeer het voor jou uit te rekenen hoe diep je huid beschadigd wordt. Op de Engels Wiki op http://en.wikipedia.org/wiki/Radiation_burn vind je bijvoorbeeld de 'beta-burns' en een subsectie van "energy versus penetration depth" bij straling. Ik plaatste dit als reactie, omdat ik niet weet hoe technisch je het antwoord wil (hoe diepgaand ik moet antwoorden, maar mijn diepgaande antwoorden stuiten dikwijls op veel verzet die je ook als brandwonden in eerste graad soms kunt beschouwen). Mijn stijl is wennen voor wie mij niet kent (weinigen zijn zo breed geschoold als wij, en de maatschappij verwacht tegenwoordig altijd 'kleine antwoorden' maar dat staat op de werkelijkheid waar alles in verband staat met alles).