Is er wetenschappelijk bewijs voor de ziel? Zo niet, wat zijn dan de theorieen erachter? (van Religie/Spiritualiteit en die van de Wetenschap).

Is hier (redelijk) recent onderzoek naar gedaan? Dus is er wetenschappelijk bewijs?
En verder wat zijn de theorieen over de ziel?

Een oud voorbeeld is de film "21 Grams", deze is vernoemt naar de experimenten van Dr. Duncan MacDougall. Hij volgde in 1907 6 personen tijdens hun sterfproces. Op het moment dat ze stierven verloren de personen gemiddeld 21 gram aan lichaamsgewicht. Hiermee stelde hij dat de menselijke ziel materialistisch is en dus gemiddeld 21 gram weegt.
Hij deed dit experiment ook met honden, zij verloren geen gewicht. Daarom ging hij ervanuit dat honden geen ziel hebben.

Dit is alleen een experiment van 100 jaar geleden en heeft nu nog maar weinig wetenschappelijke waarde. Daarom ben ik op zoek naar iets recenters.

P.S. Geplaatst in de categorie "Wetenschap" maar zou anders ook in de categorie "Religie" of "Spiritualiteit" passen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat wil je graag horen?? ik geloof niet dat er enig bewijs van beide is want dat zou betekenen dat wetenschap religie uitsluit of andersom!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waarom zou dat niet kunnen? Voor het grootste deel zullen ze het niet eens zijn maar op bepaalde punten zullen er best overeenkomsten zijn.
Wat ik dus wil weten wat de verschillende theorieen over de ziel, uit het oogpunt van religie/spiritualiteit en vanuit onderzoeken/theorieen van de wetenschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kan je mijn mening geven; dat is dan uit het oogpunt van religie.en dan brand dadelijk de discussie los op gv .ik denk dat de ziel iets is wat bepaald wie je bent en dat je hem van de schepper hebt gekregen en dat ie daar ook weer teruggaat.ik denk ook niet dat na de dood je ophoud met bestaan tot het tegendeel is bewezen.of dat je ziet 21 gram weegt weet ik niet.
Cryofiel
12 jaar geleden
Die 21 gram is al lang achterhaald. Daar klopt dus geen ene mallemoer van, om het maar eens plat (maar wel helder) te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@channeke72: Ik vraag niet om een mening en wil geen discussie starten. Mijn vraag is wat de theorie van de religie dan is, dus wat zegt de Bijbel/Koran/Thora of wat dan ook over de ziel. En daarnaast, wat zegt de wetenschap over de ziel.
@Cryofiel: En door welk onderzoek is die 21 gram dan achterhaald?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het meer uit de tijd is door het feit dat het al zolang geleden is. Dus niet door een onderzoek van een onderzoek dat het uit de tijd is. En 21 gram op een gewicht van een gemiddeld mens van 70 kilo??? Lijkt mij ook onzinnig. Een paar druppels die uit het lichaam verdwijnen is ook al bijna 21 gram.
En ja, wetenschap kan gerust religie uitsluiten hor. Diverse wetenschappers hebben dat al eens geroepen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Die 21 gram is ooit gemeten met weegapparaten die veel te onnauwkeurig waren om een verschil van 21 gram te kunnen zien. Het oorspronkelijke onderzoek is nooit goed beschreven; we kunnen dus slechts vermoeden dat de onderzoeker heeft gekeken naar een wijzertje dat continu flink aan het schommelen was vanwege de onnauwkeurigheid van het apparaat. Wat je daar dan uit afleest is meer afhankelijk van het toeval en/of van de wens van de onderzoeker dan van wat er werkelijk gebeurt. Het experiment zou nu wel kunnen worden uitgevoerd, maar dat doet men niet, omdat het onethisch is. Je zou iemand moeten laten sterven op een speciaal meetapparaat dat rekening houdt met alle verstoringen door adempompen en andere apparatuur. Familie zou uit de buurt moeten blijven om de meting niet te verstoren. Zoiets doe je niet. In al onze overige kennis vinden we niets dat aannemelijk zou maken dat er überhaupt een ziel zou bestaan, laat staan dat die zou worden beïnvloed door de aardse zwaartekracht. Dit geldt zowel voor onze theoretische kennis als voor alle praktische experimenten die we wel hebben gedaan. Kortom: de ziel is en blijft een hypothese die geen enkele basis heeft in wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel, als je dit als antwoord post is het wat mijn betreft het beste antwoord tot nu toe.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dank voor je compliment! Ik zal mijn tekst als antwoord plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb je dan mooi gedaan terwijl ik mijn antwoord aan het tikken was ;-)
Maar zo te zien overlappen we elkaar eigenlijk niet, voor de verandering.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik zou je een plus hebben gegeven als ik geen plusverbod zou hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh jee - is het weer zover ? Ben ik weer te actief geweest de laatste dagen ? :lol:
Meestal is het met een mailtje naar het beheer zo weer opgelost, toch ?
ItisILeClerc
12 jaar geleden
een plusverbod? wasda?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk teveel geplust vandaag..
Cryofiel
12 jaar geleden
Teveel geplust in de afgelopen dagen. Ik ben vrij kwistig geweest in het uitdelen van plusjes. Dat kwam doordat ik veel heel goede antwoorden zag, en die verdienen een plusje. Veel van mijn plusjes blijken achteraf naar dezelfde gebruiker te zijn gegaan. Het systeem denkt dan dat die gebruiker een vriendje van mij is, en dat ik hem/haar probeer te bevoordelen. Dat mag niet. Daarom heb ik nu een tijdelijk verbod gekregen om nog plusjes of minnetjes uit te delen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, k*t is dat ; heb ik inmiddels ook al een keer of drie gehad, zowel met plussen als minnen, zonder plusjes of minnetjes te tellen, gewoon door veel te actieve goeie gebruikers......
Gelukkig gebeurt het niet HEEL vaak, maar ALS het gebeurt ,ben je je ECHT van geen kwaad bewust.
Cryofiel
12 jaar geleden
Drie keer? Kreeg jij ook elke keer een langduriger ban?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, alle drie de keren opgelost met een mailtje aan het moderaille, Er zat wel steeds heel lange tijd tussen, dat wel.

Het beste antwoord

Die 21 gram is ooit gemeten met weegapparaten die veel te onnauwkeurig waren om een verschil van 21 gram te kunnen zien.

Het oorspronkelijke onderzoek is nooit goed beschreven; we kunnen dus slechts vermoeden dat de onderzoeker heeft gekeken naar een wijzertje dat continu flink aan het schommelen was vanwege de onnauwkeurigheid van het apparaat. Wat je daar dan uit afleest is meer afhankelijk van het toeval en/of van de wens van de onderzoeker dan van wat er werkelijk gebeurt.

Het experiment zou nu wel kunnen worden uitgevoerd, maar dat doet men niet, omdat het onethisch is. Je zou iemand moeten laten sterven op een speciaal meetapparaat dat rekening houdt met alle verstoringen door beademingspompen en andere apparatuur. Familie zou uit de buurt moeten blijven om de meting niet te verstoren. Zoiets doe je niet.

In al onze overige kennis vinden we niets dat aannemelijk zou maken dat er überhaupt een ziel zou bestaan, laat staan dat die zou worden beïnvloed door de aardse zwaartekracht. Dit geldt zowel voor onze theoretische kennis als voor alle praktische experimenten die we wel hebben gedaan.

Kortom: het bestaan van een ziel is en blijft een hypothese die geen enkele basis heeft in wat dan ook.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 van de 2 meest uitgebreide antwoorden met de meeste +jes, bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (3)

Als de ziel idd uit materiaal bestaat, zou dat reeds lang geleden aangetoond zijn.
Tevens rijst dan de vraag, hoe kan zo iets uit het lichaam verdwijnen, zonder dat het opgemerkt wordt,dus dat is zonder meer een gepasseerd station.
Persoonlijk ben ik de mening toegedaan, dat er niet zo iets als een ziel bestaat en dat er na het overlijden van een individu slechts een lijk resteert,dat of langzaam vergaat, dan wel gecremeerd wordt, maar in beide gevallen is het m.i. over en uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ zonder overtuigender bewijs dan het geraaskal van derek ogilvie kun je er gerust van uit gaan dat er geen ziel bestaat apart van je lichaam.
Rieneke1
12 jaar geleden
keesje, plus! bart, leuke avatar! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gat in mijn colbertje, is alles wat resteert!
De versierselen zijn mij wreed ontnomen, mitsgaders het eraan verbonden aanzien!
er is geen wetenschappelijk bewijs voor datgene wat u bedoelt met ziel.er is verder geen wetenschappelijke theorie achter het niet bestaan van de ziel,je kunt nooit bewijzen dat iets niet bestaat.
12 jaar geleden
Het hangt er een beetje van af wat precies je definitie van 'ziel' is, In wetenschappelijke zin is de ziel of psyche alles wat de mens met zijn hersenen produceert. het resultaat dus van alle biologische, chemische en elektrische activiteit tussen de cellen in je bovenkamer. Daar horen gedachten bij, dromen, filosofieën, muziek, gevoel, emoties, kortom, alles wat je bent, denkt, beleeft, weet en doet buiten je vlees en je botten.

Dat dat er is weten we allemaal ; we twijfelen er niet aan en zien het de hele dag om ons heen. , voelen en ervaren het.

Dat maakt echter van 'de' ziel geen los , zelfstandig onafhankelijk van ons bestaand 'ding', dat voortleeft als de 'machine' die ze niet meer produceerde weg is. Ik zal proberen dat uit te leggen :

Als je een stuk muziek bedenkt, bestaat daarna die muziek/ dat muziekstuk. De Vijfde van Beethoven, bijvoorbeeld, die IS er gewoon. Punt.
Maar : alleen wanneer je hem speelt, zingt, uitvoert, opneemt, opschrijft of op wat voor wijze dan ook (tijdelijk) vorm / trilling / energie geeft. Het wordt nooit een 'ding' dat je kunt oppakken. Je kunt het opschrijven, zodat een ander het kan spelen. Je kunt het op een plaat zetten zodat een ander het kan afdraaien. Ook wanneer de bedenker van de muziek er allang niet meer is. Maar je kunt never nooit een muziek in je handen hebben, of doorgeven zonder 'vervoermiddel' (geluid).

Zoals muziek alleen maar daar is, tastbaar is en 'leeft' op het moment dat stem of instrumenten de lucht op de juiste manier doen trillen, zo is je ziel er alleen zolang je hersenen die voeden. En behalve proberen te verwoorden, op te schrijven, te vertellen, te componeren, op te nemen, te filmen, te fotograferen, te bouwen, wat dan ook, wat je ziel heeft geproduceerd, is de ziel, je persoon, de jij die je bent zonder vlees en bloed, zelf na je dood nog slechts een herinnering in de hoofden van anderen. Zolang zij leven.

Het experiment dat je noemt is al zo lang geleden onderuit gehaald, daar ga ik wegens ruimtegebrek niet eens op in ; dat zal vast een andere gv-er voor me doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Goede kanshebber voor het Beste Antwoord, lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg beide ;-) we wachten het nog even af!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon plusduimpjes tellen ; Cryo mag niet geven vandaag, dus die loopt er eentje voor en verdient - al is het maar ter compensatie - de Tienpunter ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik schat u beiden even hoog, dus van mij allebei een verdiende plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen wat een rechtvaardig antwoord! Ik had jullie beide een + gegeven en zal de vraag sluiten met als beste antwoord dat van Cryo. Bedankt voor jullie antwoorden!