Kunnen dieren ook verliefd worden zoals de mens?

De mens kent vele emotie's, die dieren waarschijnlijk niet bezitten.
Maar hoe is dat met verliefd worden?
Bij een mens is het zeker niet het mooiste vrouwtje of mannetje, want je kan best verliefd worden op een minder mooi mensje.
Dieren kijken meer naar het uiterlijk, de evolutie en de natuurlijke selectie hebben er voor gezorgt dat de mooiste mannetjes mogen paren, waardoor deze mannetjes alleen maar mooier werden.
Maar bij bepaalde dieren (paarden, apen e.d. ) kan ik me voorstellen dat die ook verliefd kunnen worden.
Maar hoe zit dat dan, is dat ook zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Buiten dierenfluisteraars kunnen we daar niet achter komen.

Dieren spreken onze taal niet. Wij moeten de taal van de dieren kunnen spreken. En kunnen we dat?
Wij kunnen dus uitsluitend aan de hand van gedrag gokken wat er aan de hand is.

Sorry, maar uitsluitend kijken naar gedrag van de mens kunnen wij niet bepalen wat er in hem om gaat.
Iemand die boos is, zal schreeuwen. Wij zien boos. Maar is dat zo? Waarschijnlijk is het verdriet of angst.
Dus gedrag zegt niets.

Er zijn dieren die via gedrag zijn partner nooit verlaat. Maar is dit liefde. Of is dit een overlevingsdrang, of angst, of anders?

Dierenfluisteraars zeggen te weten wat de emotie is van een dier. Maar is dat zo? Misschien is het projectering van diegene zelf. Wij kunnen dat nooit controleren.
Ik klink nu als Cryofiel, maar ik spreek die taal niet, dus dit heb ik zelf nog niet mogen ervaren.

Dat een hond je lief hebt als je hem zijn eten geeft, is waarschijnlijk ook projectering. Een kwispelende staart hoeft niet te beteken dat hij je lief hebt.
Hij denk waarschijnlijk: joepie de poepie, eten.
De betekenis liefde "verzint" het baasje, want wie wil nu niet dat zijn kinderen van hem houden.

Het lezen van gedrag wordt in mijn ogen altijd fout geïnterpreteerd. Wie toont nu zijn ware emotie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je antwoord geeft weer stof tot nadenken.

Andere antwoorden (12)

Goeie vraag!
Ik denk van wel.
Bij ons is verliefdheid ook een chemische aangelegenheid.
Stofjes die zich ontwikkelen in de hersenen.
Dat gebeurt bij dieren ook.
Ook het verdriet bij het overlijden van de partner kan soms hartverscheurend zijn bij dieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat kunnen ze niet, verliefde worden daar heb je tenminste een normaal mens voor nodig, dieren kunnen dat niet...

Nee geen enkel dier kan dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in Ouwehands dierenpark hadden ze twee olifanten die heftig verliefd waren.

[Darwin vroeg zich af waarom sommige dieren zulke schijnbaar nutteloze, opvallende uiterlijke kenmerken hebben - de staart van een pauw, het gewei van een edelhert. Hij concludeerde dat dat tekenen van gezondheid zijn, waarmee die dieren laten zien dat ze een goede partner zijn. De romantische liefde sluit daar precies op aan; niet seks maar verliefdheid, romantische aantrekking, is de andere kant van die medaille.'']

uit wetenschap en onderwijs van het NRC 15-1-2005.

Tja, ik denk dus dat het wel kan, het lijkt logisch.

Toegevoegd na 5 minuten:
In je vraag doel je op niet lichamelijke zaken, ik denk dat dieren net als mensen op verschillende aspecten kunnen vallen. Kracht, intelligentie (het mooiste nest bouwen door bepaalde vogels), het populair zijn.
Mensen vallen ook op bepaalde of een combinatie van aspecten, ik denk dieren ook.

UIteindelijk zijn mensen toch ook dieren, dus dat zal niet zoveel verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk 2 plusjes, maar dat kan niet.
Als ik kijk naar onze poes en kater denk ik van wel. De poes laat de kater geen moment alleen (en ja.. ook al ze niet krols is) Ze wil constant weten waar hij is, gaat bij hem liggen, loopt hem achterna als hij gaat eten, wil bij hem liggen. Zelfs als de kater van de bank springt, staat de poes te wachten tot hij de grond raakt en dan gaat ze kopjes geven. HIJ wast haar vaak en geeft dan een liefdesbeet in de nek. Ja ik denk dat die 2 echt in love zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lora,je brengt me aan het twijfelen,terwijl ik m.i. zo'n gedegen antwoord had gegeven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ehmmm Lora?
Ik denk van niet. De emoties van een dier zijn veel primitiever dan die van een mens! Een dier gaat er alleen vanuit(maar vraag me niet hoe)hoe krijg ik met dat mannetje of vrouwtje gezonde nakomelingen? Ik ben wel geneigd te denken,dat het bij dieren beter werkt dan bij mensen,waar volgens mij meer gehandicapte(in welke zin dan ook) nakomelingen geboren worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het niet. Ik denk dat dieren hun instinct volgen. Ze kunnen heel aanhankelijk zijn, ook naar elkaar, maar echte verliefdheid die dan later overgaat in een houden van is het niet.
Het is echter wel fijn om het zo te kunnen en willen zien, en ik zou zeker niemand de illusie willen ontnemen die er op deze manier tegenaan kijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het niet ,maar wat ik wel weet is dat dieren van elkaar houden,een band met elkaar hebben ,en elkaar missen als er eentje niet is of wegvalt,als ik met mijn 2 honden ga wandelen en de derde moet thuis blijven,dan zijn ze allemaal blij als ze elkaar weer zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk ook van wel.
Want dieren hebben ook het gevoel jaloezie (afgunst)
I.v.m dat gevoel kunnen ze ook verliefd zijn .
Waarom niet?
Jaloezie staat wek in wet van liefde.!!!

Toegevoegd na 39 seconden:
(wel)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn hond is altijd jaloers als ik een andere hond aanhaal. Zo erg soms dat hij die andere hond gewoon wegduwt
Zoals de mens neen,maar bij schapen komt het aardig in de buurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dieren kunnen ook verliefd.
Hebben toch ook hart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onnozel idee, verliefd worden zit tussen je oren en heeft niets met dat vloeistofpompje liks midden te maken.
Mijn hond is tot over zijn oren verliefd op mij!

(als ik haar eten in dr bak doe)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Papagaaien gaan dood als ze hun partner verliezen en dat geldt voor meer dieren.
Natuurlijk moet je verliefdheid wel ruim nemen. Verliefdheid is immers alleen maar een kleefmiddel, dat wij als prettig ervaren.