Vebetert muziek van Mozart, je ruimtelijk inzicht tijdenlijk of maakt zijn muziek je ruimtelijk inzicht voor altijd beter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Volgens phartiphukborlz is dat de muziek van Bach. Zie zijn vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/bestaat-waarop-shirt-spannen-vervolgens.284787

Het beste antwoord

In de Trouw heeft hierover een artikel gestaan, zie hieronder, het maakt het ruimtelijk inzicht niet voor altijd beter:

De psychologen concluderen nu dat het effect niet in Mozart zit, maar in de arousal, de opwinding die hij in het brein teweegbrengt. Geen wonder dat muziek van Philip Glass, door velen als rasperig ervaren, dat ook doet. Maar te sterke cerebrale prikkeling leidt tot weer overalertheid en werkt averechts: doe geen vouwtaken na speed metal, schrijven de psychologen.

De onderzoekers betwijfelen of Mozart neuronen opwarmt die helpen bij ons ruimtelijk inzicht. Zoiets heet priming: soms activeren we ongemerkt hersencellen die zich daardoor sneller iets herinneren of een probleem doorzien waar ze anders ook bij assisteren. Het is de vraag of Mozart en ruimtelijke taken dezelfde hersenhelft activeren, laat staan dezelfde hersencellen. Nee, Mozarts muziek windt ons van boven wat op: en heel tijdelijk zien we dan ruimtelijk scherper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Veel muziek van Mozart is bijzonder mooi, maar het zal aan je inzichten niet veel veranderen,hoe mooi het ook is, je kunt hoogstens naar meer verlangen.