zouden er wezens bestaan die zonder zuurstof of water kunnen leven?

Ja er zijn bacteriën die op zwavel leven. Toegevoegd na 2 minuten: Zoals hij hierboven al zij anaerobe bacteriën die leven op vloeibare zwavel.

national geo graphic

Zonder zuurstof zeker, denk aan anaerobe bacterien. Zonder water lijkt me moeilijk (maar, ben benieuwd!)

Die zouden kunnen bestaan, maar dat is tot op de dag van vandaag niet bewezen. Elke vorm van leven dat (tot heden) is ontdekt, heeft water nodig om te kunnen bestaan.

Ja die zijn er tenminste zonder zuurstof:Door toeval ontdekten wetenschappers deze verborgen zuurstofloze wereld. Hun ontdekking zet wat we weten van biologie totaal op zijn kop. Ze ontdekten namelijk meercellige diertjes van ongeveer een millimeter groot die hun hele leven zonder zuurstof kunnen leven en zich voort kunnen planten. Tot nu toe waren alleen dieren bekend die tenminste eens in hun leven zuurstof nodig hebben. Maar hier gaat het om drie diersoorten (voor de liefhebber: alle drie Loricifera, een soort bekers met tientallen tentakels op de rand) die geen mitochondriën hebben maar hydrogenosomen: een soort mitochondrieën die niet op zuurstof werken, zoals die van ons, maar waterstof leveren aan de cel.

Waarschijnlijk niet. Om de veelheid van organische verbindingen te maken zijn basiselementen nodig en die zijn in het heelal ruim voorhanden. Daar hoort zuurstof altijd bij als atoom. Het zuurstofmolecuul is niet stabiel en wordt geproduceerd als afvalproduct bij lichtreacties. Deze lichtreacties zijn niet essentieel voor het leven, elke reactie die energie oplevert kan worden gebruikt. Als ondeel van de organische moleculen is zuurstof wel onontbeerlijk. Ook vloeibaar water is zeer belangrijk als medium en in het heelal in ruime mate voorradig. Als het niet aanwezig is stopt de hele stofwisseling en houd je slechts inerte moleculen over, dus stopt de complete stofwisseling om eventueel weer terug te kweren in een waterig milieu. Zonder water zijn deze wezens dus dood (geen stofwisseling), met water eventueel levend, maar daar bestaat hier op gv nogal wat diiscussie over.