Waarom krijgen we van bepaalde geluiden kippenvel..bijv. een schoolkrijtje over een schoolbord?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het lezen van het krijtje over het bord, kreeg ik al kippenvel..irg..

Het beste antwoord

De trillingen die het maakt in het nagelbed zijn heel intens en wekken afschuw... En het zijn de spiegelneuronen die bij het horen als een ander dat doet net zo´n gevoel maken alsof je het zelf doet... Vandaar dat het zo akelig voelt, omdat je ook nog eens slachtoffer bent van dat een ander dat geluid maakt en niet jij zelf... Dus jij kunt het niet eens stoppen ook nog...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

leuk artikel over dit soort huivering wekkende geluiden
http://www.uceeutrecht.nl/artikel.php?item=595
Er zijn theorieen die beweren dat de herkomst van onze huivering is dat het geluiden zijn die lijken op een krijs van wanhoop. http://www.kijk.nl/artikel.asp?id=859
Anderen zeggen wel dat het een oeroude alarmkreet is waar we nog steeds op reageren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen kunnen in verschillende situaties kippenvel krijgen. Zoals gezegd is kou een belangrijke reden. Ook het horen van bepaalde geluiden kan kippenvel geven. Als je met je nagels over een schoolbord krast, zijn er altijd wel mensen die hun oren afschermen om geen kippenvel te krijgen. Het krijgen van kippenvel voelt soms erg onprettig aan. Dit gevoel lijkt op een plotselinge rilling, alsof we het ineens heel koud hebben. Het krijgen van kippenvel hangt ook nauw samen met ons gevoel. We kunnen spontaan kippenvel krijgen in verschillende emotionele situaties. We kunnen het krijgen als we schrikken of als we erg boos zijn, maar ook wanneer we juist iets heel mooi vinden zoals sommige muziek of als we op een bepaalde manier worden aangeraakt.