Kan je met een lange schroevendraaier meer krachtzetten dan met een korte? Zo ja, hoe is dit te verklaren? De handvaten zijn even groot.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Handvatten ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Handvaten klinkt beter ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet als je het enkelvoud neemt: handvaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beide vormen zijn correct.
http://www.onzetaal.nl/advies/handvat.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het enkelvoud noem ik wel handvat.

Het beste antwoord

In sommige gevallen is dat inderdaad het geval. Zo heb ik in mijn auto een potschroevendraaier liggen (een gewone schroevendraaier maar dan 65 centimeter lang) om dat je naast de wc-pot weinig ruimte heb om je handen om het handvat van de schroevendraaier te zetten hebben ze hem zo lang gemaakt dat het handvat boven de pot uitsteekt. In dit geval kan je duidelijk meer kracht zetten dan met een korte uitvoering. Dus buiten de bereikbaarheid om maakt het niets uit welke lengte de schroevendraaier heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, omdat je recht op de schroevendraaier drukt en er geen sprake is van een hefboomeffect. Bovendien vind ik het moeilijker om een lange schroevendraaier recht te houden dan een korte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jef... Waar ben je gebleven al die tijd?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha. Dat je me hebt onthouden :O ongelooflijk, maar wel leuk :$
Nee, dat maakt niks uit tenzij je de schroevendraaier als hefboom gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan wat je ermee gaat doen. Als je gewoon een schroef gaat draaien, maakt het niets uit. Echter, als je ermee gaat wrikken (dwz als hefboom gebruiken), kun je wel meer kracht zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist de hefboomwerking maakt dat je met een lange schroevendraaier meer kracht kunt zetten:
Bij een korte schroevendraaier moet je meer kracht gebruiken om de schroevendraaier loodrecht te houden zodat niet alle kracht gebruikt wordt voor het draaien van de schroef.
Een lange schroevendraaier is met minder moeite loodrecht te houden omdat de langere hefboom maakt dat je minder kracht verspilt aan het rechtop houden.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik ga er bij dit antwoord wel van uit dat de punt van de schroevendraaier goed aansluit bij de kop van de schroef, als dat niet zo is zal het juist lastiger zijn om een lange schroevendraaier in bedwang te houden.
Het werkt dan ook beter met kruiskopschroeven dan met schroeven met een rechte sleuf.